2014 Duitsland – Vopommeren

We hebben nog een weekje vakantie. Reden om eens ergens te kijken waar je vaak wel langs of doorheen rijdt, maar meestal niet stopt voor een wat langer verblijf. We rijden via Hannover naar het gebied boven Berlijn tot aan de Oostzeekust. Het is er ’s morgens bijna al een uurtje eerder licht en ’s avonds dus ook eerder donker. Het is een aardig eindje tuffen en hebben er zin in. Reizen jullie weer mee?

084-SAM_3222Hameln

Na een rustige rit richting Hannover zijn we geland in Hameln. Daar dook in 1284 een zonderlinge man op. Hij droeg een veelkleurige jas en beweerde rattenvanger te zijn. Hij beloofde tegen betaling van een bepaalde geldsom de stad te zullen bevrijden van alle muizen en ratten. Dat was een plaag dus de burgers zegden hem deze beloning direct toe.

De rattenvanger haalde een fluit te voorschijn en begon te spelen. Al snel kwamen muizen en ratten uit alle huizen, hoeken en gaten en verzamelden zich rondom de rattenvanger. Toe hij van oordeel was dat er geen meer waren achtergebleven ging hij de stad uit en trok hij naar de Weser. De hele troep volgden hem, storten in het water en verdronken. Dat moet zo op de plaats geweest zijn waar we nu op de camping staan.

Webformat -SAM_3018Toen de burgers van de stad zagen dat ze van de plaag waren verlost, kregen ze spijt van het beloofde loon en weigerden de man te betalen, zodat deze verbitterd weg ging.

Maar op 26 juni keerde hij terug, maar nu in de gedaante van een jager. Zijn gelaatsuitdrukking was beangstigend en hij droeg een rode, vreemde hoed op zijn hoofd. Terwijl iedereen zich in de kerk bevond, liet hij zijn fluit opnieuw in de straten weerklinken.

En …. deze keer waren het geen muizen of ratten die in grote getalen kwamen aangestormd, maar kleine jongens en meisjes van ongeveer 4 jaar oud. Terwijl hij zonder ophouden verder speelde, leidde hij de kinderen via de stadspoort weg naar de berg aan de oostkant van de stad, waarin ze samen met de rattenvanger verdwenen.

Slechts twee kinderen keerden terug omdat ze te laat waren geweest. De ene was echter blind, zodat het de plaats waar de kinderen verdwenen waren niet kon tonen; het andere kind was doofstom, zodat het niet kon vertellen wat er gebeurd was.

En tot slot was er één knaapje wat zijn jas was vergeten en was rechtsomkeer gegaan en was zo aan zijn ongeluk ontsnapt.

Sommigen beweren dat de kinderen in een grot zijn gebracht en er in Siebenbürgen weer waren uitgekomen. In totaal zijn 130 kinderen verloren.

Wij staan langs de Weser op een camping, bij de toegang tot Hameln.

Webformat -SAM_3101We hebben uitzicht op de stad en kunnen zo de rattenvanger de stad uit zien lopen, mocht het nogmaals gebeuren .. Het is een bijzondere plaats dat blijkt wel uit de Sage. We bezoeken op zaterdag de stad, een klein kwartiertje wandelen. Een gezellige stad, dat wel. Toch draait alles nog om het verhaal van deze sage. Mensen met veelkleurige jassen lopen door de stad om mensen rond te leiden. Ze worden ook wel gidsen genoemd. Er is een rattenvangershuis, enkele malen per dag wordt het verhaal verteld en getoond in een gevel van het Hochzeitshaus.

We vinden prachtige gebouwen uit de Weserrenaissance tijd en slenteren uren door de stad om tot slot in de zon met een heerlijk temperatuurtje op een terrasje op de paardenmarkt een koud pilsje te drinken. Na deze volzin vertrekken we naar ons ducatootje.

Helaas gaat het deze nacht fors regenen. De komende fietsdag valt een beetje in het water, maar dat goede idee bewaren we dan maar tot later.

Op naar de volgende stopplaats, we gaan morgen naar het noord-oosten van Duitsland.

Müritz – Stralsund

’s Nachts begon het te regenen. Vandaag is het nauwelijks droog geweest. Af en toe valt er met bakken uit. De temperatuur zakte maar 8 graden. In de nacht die er opvolgde was het maar net boven nul. We arriveren en overnachten op een camperplaats in Waren aan de Müritz. Onderweg zien we de eerste groepen Kraanvogels.

Webformat -SAM_3228

Die slaan in de deze omgeving hum voedsel in voordat ze verder trekken. Het zijn er duizenden, zich verzameld op een heuvel in een relatief kaal landschap. Dinsdag wordt er gelukkig beter weer voorspelt. Onderweg naar Vorpommeren, lopen we wat rond in Grimmen en Steinhagen. In Grimmen vinden we vier oude stadspoorten die het kleine stadje hebben afgeschermd met een muur naar het omliggende land. Webformat -SAM_3349De muren zijn allang verdwenen. Erg leuke heel oude vakwerkhuisjes en vriendelijke kleuren. De laatste tussenstop is in Stralsund. Dit is een werkelijk schone stad. Na is Stralsund de interessantste Hanzestad van Noord-Duitsland. Ruim 800 oude gebouwen kan je er in originele staat terugvinden.

Wij zijn niet verder gekomen dan 439 … [grapje hoor]. We parkeren op een groot grasveld, wat dienst doet als P&R. Voor ons een goede plek om de stad te verkennen. Het is inderdaad prachtig weer geworden en kunnen een paar leuke plaatjes schieten. Aan het eind van de middag zoeken we een camping op om een paar dagen te verblijven. Het is natuurcamp Plüchten geworden. Een plaatsje vlakbij Barth. Overigens een goede verblijfplaats en zeker niet duur, en toch zo dicht aan de kust.

Webformat -SAM_3505We genieten bij aankomst ’s avonds gelijk van een mooie zonsondergang.

Fischland-Darss-Zingst

Woensdag morgen, het is grijs buiten en er schijnt een waterig zonnetje. Eerst de fietsen er af en alles gereed gemaakt voor een fietstochtje.Webformat -SAM_3559

Alles was bijna los, maar het kabelslot wilde niet van slot. De cilinder was gescheurd. Een kwaliteit van likmevestje. Het is niet mijn dagelijks werk, dus hulp gevraagd bij de campingbaas, die wel een kniptang wist te leggen in het magazijn. Een nog ouder baasje wist precies hoe het moest … de kabel in tweeën en toen konden we van start.

We rijden van Plüchten naar Zingst en vandaar naar Prerow door het Darss tot Ahrenshoop.Via Born, Wieck weer terug. Het is een tochtje van 80 km geworden. Veel wind, vaak tegen natuurlijk en een hele zere ko… Dat kwam ook omdat de vroegere DDR bazen het leuk vonden om wegen, maar dus ook fietspaden uit te voeren in betonnen platen, die inmiddels niet meer gelijk liggen ..Maar verder was het een oprecht heerlijke dag.

In Born, maar ook in Zingst vinden we bij oudere “schippers” huisjes, met prachtige voordeuren. Mooi bewerkt en met veel en felle kleuren beschildert. Het is echt iets van deze streek.

Webformat -SAM_3618

Terug rijden we weer de Meiningbrug over, onderweg naar de camping. We zien, nu nog meer als gisteren, enorme groepen kraanvogels vliegen, onderweg naar hun tijdelijke nachtrust plaats. Honderden vogelaars staan te kijken om met de meest prachtige zoomlenzen plaatjes te schieten als ze overvliegen en neerstrijken in de Grosse Kirr.

Webformat -SAM_3553Naast de ganzen, zwanen en eenden in vele soorten en typen, kunnen we ook hele grote groepen witte reigers waarnemen. Ze zien er wit uit, dus noemen we ze maar zo …Tot slot zijn ook herten hier geen uitzondering. Ze zijn niet schuw en komen dicht bij de huizen.

Kortom een prachtig natuurgebied. Officiele naam “Nationalpark Vorpommersche Boddenlandschaft”.

Donderdag, wat gaat de tijd snel, gaan we nog een klein rondje fietsen. Tenminste als de spieren soepel genoeg zin. We zullen zien. Inmiddels is het donderdag. Van fietsen komt vandaag niet veel. Het stormt en regent.

En aangezien wij toch mooi weer fietsers zijn, zeker als je vertrekt, komt er niet veel van. De herfst is begonnen. Vandaag een heerlijk relaxed dagje. Gewoon eens dingen doen, waar je anders niet toe komt. Dan gaat ook zo’n dag weer snel voorbij. Weer eens een boek uit gelezen..

Vrijdag moeten we al weer naar het zuiden.

Steinhude.

We rijden richting Hannover, naar Steinhude. Gelegen aan een groot gelijknamig meer. Ook vandaag nodigt het weer niet uit om een rondje te maken.

We overnachten op een camperplaats van “Topplatzen”. Toen we deze richting op reden, kwamen we bijna geen camper meer tegen. Nu begrijpen we waarom. Ze staan allemaal geparkeerd op deze camperplaats…. zeker meer dan 100.

Overigens een perfecte plaats om te overnachten. Zoek een plaatsje en als er de volgende morgen iemand in het servicegebouw is van de organisatie, kan je je aanmelden [en betalen]. Dat laatste, voor de statistieken, voor € 9,50 per nacht. Als je stroom wilt kost je dat 1 á 2 Euro extra. Verder is alles aanwezig en ook wij vinden er ook onze plaats.

Zaterdag weer huiswaarts gereden. Aanzienlijk minder verkeer op de autobahn dan vrijdag. Relaxed zoeven we richting Hardinxveld, waar we de laatste kilometers zoeken naar een filevrij stukje. De A15 is afgesloten vanwege een ongeval en werkzaamheden. De A27 richting Breda is eveneens afgesloten vanwege werkzaamheden. Richting Utrecht en daarna door de polder gereden zijn we tegen de avond weer thuis aangekomen. Voor dit jaar waarschijnlijk wel de laatste trip. We hebben ook deze keer weer gemerkt wat we allemaal te veel bij ons hadden. We weten ook weer hoe zaken werken. Er staan nog wel een paar leuke momenten gepland, maar deze keer niet met ons Ducatootje. Nu gaan we aftappen, ontluchten, schoonmaken, veiligstellen enz enz. Als jullie nog goede suggesties hebben, laat het dan vooral weten. Tot een volgende keer en bedankt voor het meereizen. Allen weer een hartelijke groet.