2015 Normandië en Bretagne

Niet al te vroeg zijn we vertrokken richting west Frankrijk. Natuurlijk ook een beetje in de hoop dat het weer daar beter is dan thuis.
We rijden naar Etretat, aan Normandische kust. Via Abbeville rijden we het grootste deel Route National. Het graan staat heerlijk te wuiven op het land. Met prachtige blauwe luchten en mooie witte en donkere wolken een prachtig golvend landschap. In Etretet zoeken we een plaats op de camping. Heerlijk druk is het daar, maar er is nog wel een plaatsje voor ons.

Omdat de weersvooruitzichten niet zo goed zijn, lopen we vandaag gelijk nog naar de kust, dat is een kleine 2 kilometer lopen. Een gezellig stadje, volop mensen en bedrijvigheid. De beroemde krijtrotsen rijzen op uit de zee.

Resized_IMG_4990Voor vandaag is het voldoende om op de boulevard te wandelen en de eerste foto’s te maken van de ondergaande zon.

Resized_SAM_6773De volgende morgen giet het inderdaad van de regen, maar als de wolken later breken lopen we opnieuw naar de boulevard en klimmen aan de zuidkant de rots om van bovenaf de stad te bekijken.

Werkelijk prachtig, een klein strand en stadje, ingepakt tussen de heuvels. Daarna krijgen we weer regen en al snel wordt het dan troosteloos.

Als ’s avonds rond een uur op zes opnieuw de wolken opnieuw breken lopen we opnieuw naar de stad om nu aan de noordkant naar boven te zwoegen.

We komen bij de kleine kathedraal boven op de heuvel en hebben daar een prachtig uitzicht op de Falaise d’ Aval en de andere uitgesleten krijtrotsen. Jammer dat de kruidenlikeur, gemaakt van 27 kruiden, niet in Etretat te koop is. Daar moeten we dan toch voor in het Palais Bénédictine in Fécamp zijn. Volgende keer beter!

Als we de volgende morgen vertrekken hebben we de gehele mogen regen. In de omgeving van Mont St Michel begint het op te klaren. Jammer genoeg hebben we niet veel van het uitzicht kunnen genieten vanaf de Pont Normadië, de hoge brug bij Le Havre. Van bovenaf geeft dat een prachtig uitzicht over de uitmonding van de Seine.Het waait stevig, noem het maar gerust hard als we die zelfde dag nog richting het Mont St Michel rijden. Ons laatste bezoek op deze plaats moet vele jaren geleden zijn. Want er is enorm veel veranderd. Er zijn grote nieuwe parkeerplaatsen aangelegd op het vaste land. De toegang bestaat niet meer uit een weg die onderwater kan lopen bij hoog water. De parkeerplaatsen onder aan de stadsmuur bestaan niet meer. Er ligt nu een soort van drijvende brug en een geheel nieuwe dam, met een grote stuw aan de monding van het kanaal. De oude is weg bestaat niet meer. Je mag nu eenvoudig van uit La Caserne, 2 kilometer lopen, met de pendelbus of met paard en wagen naar de Mont Sint Michel lopen of rijden.

Resized_IMGP0602
Alles is ingericht op een dagelijks, enorm hoge toestroom van toeristen, waar wij er twee van zijn, die met de fiets in de avonduren eerst eens de omgeving eens verkennen en op die manier bij de stadspoort komen..
De volgende dag gaan we er nogmaals heen, maar nu om de stad te bekijken. Daar blijkt niets is veranderd. Souvenir winkels, eten en drinken en de Abdij om te bezoeken.
Een enorme mensenstroom wordt keurig het stadje doorgeleid, trapje op, trapje af en na een paar uur heb je het wel weer gezien.
Buiten het stadje ligt een groot gebied, wat droog valt bij laag water. Onder begeleiding van een gids kan je dan ongeveer twee tot drie uur lopen, voordat het water weer enorm snel omhoog komt.

Resized_IMGP0517Het was laag water toen wij aankwamen en veel groepen waren onderweg. Je kan dan net naar het eiland en weer terug of naar de overkant, de kust van Normandië. Zover je kon kijken was het modder en stroompjes water. Als het water weer gaat stijgen, komt dat verrassend snel.

De dag erna zijn we heerlijk wezen fietsen in de omgeving, nog steeds veel wind, maar met de zon er bij was het fantastisch weer. Aardige heuveltjes, maar het is allemaal gelukt met de fiets en de niet al te best functionerende knie… Aan het eind van de dag ook nog een grote Duitse erebegraafplaats bezocht, Daar zijn ruim 11.800 Duitse soldaten begraven. Een indrukwekkende plaats waar er hier velen van zijn voor vele nationaliteiten.

Resized_SAM_6958Maandag de 18e mei vertrekken we naar Vitré. Een leuk oud stadje nabij Rennes. Er is een fraai middeleeuws kasteel op de heuvel waar ook de oude stad op is gebouwd. Je vindt hier erg leuke, gekleurde vakwerkhuisjes met overhangende gevels.

Er staan ook enkele bij in een hele slechte staat van onderhoud. Er wordt ook al veel herstel werk uitgevoerd. Alles is op en in elkaar gebouwd en een kostbare zaak om het goed in stand te houden. Leuk om hier eens een daagje doorheen te struinen.
Resized_SAM_7036Onderweg worden we “verblijd” door een live optreden van de plaatselijk bekende zanger die ons zeker een kwartier bezig houdt met een verhaal en zijn gezang. Helaas hebben we het niet kunnen verstaan. Maar soms is dat niet nodig om het te begrijpen. Omdat het maandag was, waren nog veel winkels gesloten en waren er nauwelijks toeristen te vinden.

Dinsdag wordt de reis vervolgt naar het noorden om te stoppen in Givarny. In die plaats huurde de schilder Claude Monet een huis waar hij tot zijn dood in 1926 bleef wonen en werken. Zowel het huis als de tuin zijn veel gebruikt in de schilderwerken die hij heeft gemaakt.Resized_IMGP0896De tuin en het huis zijn zoveel als mogelijk in de oorspronkelijke staat en kleurstelling gebleven. Vele, vele belangstellenden brengen hier een bezoek.

De tuin is overweldigend vol met bloemen. Op de grote nabij gelegen parkeerplaats is ook een mooi deel beschikbaar en ingericht als camperplaats. Woensdag bezoeken we de tuinen en het huis en donderdag rijden we via Amiens en Arras weer richting huis. Overnachten doen we nog een keer in Conty. Een fraaie camperplaats, net aan de rand van het dorpje. We genieten nog van enkele Normandische specialiteiten in de plaatselijke herberg.

Resized_IMGP0845Een “korte” reis. Bretagne is nog een aardig stukje rijden vanuit Nederland gezien. We hebben veel gezien, een sterk wisselend weertype. Veel wind, prachtige luchten en een prima temperatuur om te wandelen en te fietsen.

Kortom het was een succes en de 21e kwamen we weer veilig thuis.

Tot een volgende reis? Groeten allemaal..