2015 Scandinavië

Vanaf dag één …

Ik wil jullie niet ongerust maken, maar de teksten stonden al klaar en nu is er een mogelijkheid te uploaden. Dan is het natuurlijk een heel verhaal, maar daar moet je dan maar even overheen stappen. Het is ook een hele reis ….

Het is zover.

Ja beste mensen. Het is zover. Een bijzonder moment. Vele jaren geleden was het al een onderwerp dat besproken werd. Als je stopt met werken kan je soms wat langer op reis. Niet zo zeer “ver weg”, maar gewoon lekker op het gemakje rondtoeren. Eigenlijk was het ook best wal spannend. Kan het, lukt het met de gezondheid, familie en vele andere omstandigheden. Je leeft er naar toe en dan “ineens” is het dan toch zover. Op zich zijn de bestemmingen, het avontuur, de onzekerheid niet nieuw, maar toch is het deze keer anders. Er is echt een nieuwe fase aangebroken. Omdat je vaak meer spijt hebt van wat je niet hebt gedaan, doen we het nu gewoon wat we wel willen. We vertrekken.

Duitsland.

Deze keer vertrekken we net na de middag. Dan zijn de files opgelost. Ik heb een plekje gezocht tussen Bremen en Hamburg in, zo’n 450 km en een mooi ritje om dan s’ avonds langs Bremen te rijden. Rond een uur of negen arriveren we in Sittingsen op een camperplaats nabij een oude watermolen. SAM_7390 (Medium)Onderweg zien we tientallen reeën. Op bijna elk perceel bouwland lopen er wel een paar. Het is tegen zonsondergang, het ideale moment. Er is leuke camper plek waar volgens het boekje plaats is voor 5 campers. We zijn blijkbaar laat en zijn nummer 12 maar er kan er best nog ééntje bij. Gewoon wat inschuiven. Geen probleem. We wandelen later nog even het dorp rond, maar daar is niet veel te zien. Alles is bijna gesloten in dit dorp.

Als we de volgende morgen gereed zijn om te vertrekken, schijnt er een mooi zonnetje. Zo rond negen uur zijn we de laatste die vertrekken. Iedereen is al weg.
We tuffen zonder al te veel problemen langs Hamburg en rijden door de 6 km lange Elbetunnel. Er wordt wel heel veel aan de weg gewerkt, maar de reis verloopt voorspoedig.
Na de Deense grens rijden we vol aan in een fuik van de politie. Met uitzondering van vrachtauto’s moet iedereen via de parkeerplaats. Een weegbrug, papieren controle, drugs, illegalen enz enz. Wij hebben blijkbaar een erg vertrouwd gezicht, want we mogen doorrijden via de parking. Gelukkig maar, want ik heb wel wat twijfels bij het maximale totaal gewicht van de camper. Hopelijk blijft het hierbij.

Denemarken.

In Aabenraa vinden we camperplek op een boerderij.

SAM_7392 (Medium)Er is er eg netjes en alles is aanwezig. Je mag 10 € in een brievenbus deponeren en er staat bier in de koelkast. Een prima service. We kijken uit over een mooi landschap met fraaie wolken partijen. Leuk. Morgen gaan we nog zo’n 200 km naar het noorden. We hebben nog drie dagen voor we overvaren. PS het begint al te wennen hoor.

We zien bij het wegrijden in het noorden een wolkenband. Een prachtig gezicht als je er vanuit een stralend blauwe hemel naar kijkt. Grappig is het als je meer dan 100 kilometer moet rijden voordat je onder die wolken rijdt. Gelukkig duurt het maar even voordat het ook daar helder wordt. Totaal rijden we ruim 225 km als we op het schiereiland Helgenaes aankomen.

De wegen worden steeds smaller, maar het is prima te rijden. Uiteindelijk komen we bij de vuurtoren Sletterhage Fyr aan.

SAM_7464 (Medium)Een leuk torentje op de rand van het strand met zeer grof grind en grote parkeerplaats. Hier mag je maximaal één nacht verblijven met de camper. Er is een leuk schoon toiletgebouwtje bij. Het geheel wordt onderhouden door vrijwilligers van een natuurvereniging. De neus van de camper maar richting zee geplaatst. Tijdens de lunch zien we voor ons al een aantal dolfijnen voorbij zwemmen. Ontzettend leuke dieren, speels en snel. Later op de dag zien er nog meer.

In de avond wandelen we langs het strand, met allemaal stenen. Goed om de voetzolen te stimuleren. Mijn wandelschoenen had ik beter toch maar even op moeten zoeken. Na wat routebordjes te hebben gemist, komen we uiteindelijk toch bij het uitzichtpunt, boven op een heuvel. We zien dan nog een hele school “bruinvissen”. SAM_7440 (Medium)Nu weet ik niet wat dat precies zijn. Jullie wel?? Laat eens horen. Geen dolfijnen, geen zeehonden, geen, maar wat wel…. Ze zijn net zo groot als een zeehond en hebben een vin als een dolfijn?! Ze zwemmen in scholen, met misschien wel honderd exemplaren bij elkaar. Ook voordat we donderdag vertrokken van deze plek vertrokken was er opnieuw een grote school ….. Leuk om naar te kijken.

De volgende morgen rijden we tegen de middag weer weg. We rijden naar Auning, niet zo ver hier vandaan, maar dan kunnen we de dag er op naar Grenaa rijden. Daar moeten we rond een uur of één zijn.

Om op een camping in Skandinavië te vertoeven is een speciale campingcard nodig. Die heb ik ooit eens gekocht, maar helaas niet meegenomen. We schaffen er nu nog maar één aan, want alle kaarten die ik bij me had, waren niet je juiste. Ook niet die van de NKC/CCI. Vreemde snuiters die Vikingen.

De overtocht naar Zweden.

Naar Grenaa. Omdat het beste wel eens lastig kan zijn dat de genoemde plaatsen te herkennen naar oord en land, zal ik proberen het wat anders te benoemen. Greena is een plaats aan de kust in het noordoosten van Denemaken. Vandaar kan je overvaren naar Zweden. De route die wij namen is naar Varberg, 50 kilometer onder Götenburg, De grootste stad in deze omgeving.
We vertrekken niet al te vroeg van de camping en rond half één arriveren we in de haven.

SAM_7478 (Medium)Het is nog stil, als we inchecken. Tegen half twee kan iedereen de boot op rijden. Het zijn niet meer dan 50 personenauto’s 20 vrachtwagens en nog geen 15 caravans en campers. De boot is nog bijna leeg als we twintig minuten eerder vertrekken dan gepland. Iedereen is er blijkbaar… SAM_7481 (Medium)Zo rustig en stil heb ik het nog nooit meegemaakt.

Het is fantastisch mooi weer als we op het zonnedek in onze gemakkelijke stoelen plaatsnemen. Overigens waren het gewoon kuipstoeltjes hoor!
Leuk om eens te zien hoe iedereen zich aan het vermaken is om de tijd te doden.

SAM_7500 (Medium)Het is bijna vijf uur varen als we in de haven van Varberg aankomen.

Nog een klein half uurtje rijden we naar het noorden om een camperplaatsje te vinden bij het Tjolöloholms Slott. Wat gezoek, welke parkeerautomaat we moeten hebben en te controleren of het geld wel van de Visa is/wordt afgeschreven. Als dat niet het geval blijkt te zijn, gooien we maar de nodige muntstukken er in. Die hebben we niet voor niets gewisseld.

SAM_7568 (Medium)Zweden

De volgende morgen bezoeken we de tuinen van het Slot. Het slot zelf gaat pas later open en wij willen niet al te laat weg. Een leuke tuin om met het nog steeds fraaie weer rond te lopen.

Het slot ligt direct aan zee en herbergt steeds nieuwe bezienswaardigheden. Het was niet erg dat het slot nog gesloten was, … ik ben toch al een kunst- en cultuur fanaat…. Niet verder vertellen natuurlijk.
SAM_7585 (Medium)Rond een uur of elf rijden we weer weg om verder naar het noorden te rijden. We zoeken een plakje voor het weekend, lekker luieren en wat kuieren..

Als we er bijna zijn valt me op dat ik mijn telefoon nog niet heb gezien of gehoord. Ligt die niet ….? Neen dus. Hij ligt nergens. Alles spitten we om. Elk plekje in de camper is zeven keer omgedraaid, binnenste buiten, achterste voren, op zijn kop gezet. Dit kan toch niet. Gisteravond had ik ‘m nog.. Toch? Ja toch?
Heb je hem niet meegenomen naar het toiletgebouw gisteravond? Ja zeg, natuurlijk niet.

We bellen het zoekgeraakte toestel een aantal maal met de gsm van Alie. Altijd makkelijk zo’n koelkast .. Maar we horen helemaal niets bellen, zoemen, of trillen in de camper. Hij gaat wel over. Maar na drie keer stopt dat ook.. Dat wordt allemaal toch best wel lastig. Er staat best veel in het geheugen van mijn toestel, wat we in deze vakantie nodig denken te hebben. SAM_7636 (Medium)We zijn pas vijf dagen weg .. Je koopt ook niet zo snel een nieuwe. Moeten we terug naar het Slot? Ergens laten vallen, ook al kan dat [bijna]niet!

Net toen we we stonden te twijfelen zag ik op de telefoon van Alie een smsje vanaf mijn eigen telefoon verschijnen. Dat is interessant!! Het toestel is gevonden door de schoonmaaksters en het ligt in de shop van het slot, op de camperplaats waar we vanmorgen zijn vertrokken.

Goede raad is duur. We rijden terug, zo’n 150 kilometer en na honderdduizend keer dankjewel te hebben gezegd in het Zweeds, Hardinxvelds en Engels vertrekken we opnieuw. Neen het kost niets, gewoon service. Een heerlijke zak toffees heb ik achter gelaten. Super vereerd met deze Hollandse specialiteit gaan we naar Haverud in Dalsland.

SAM_7618 (Medium)Haverud ligt net ten westen van de één van de twee grote meren in Zweden [Vänern] en is de meest bekende en deze plaats is de meest bezochte toeristische attractie in Dalsland. Hier komen de weg, het spoor en de waterweg bij elkaar. Het meest in het oog springt het spectaculaire aquaduct. De weg en de spoorweg kruisen hier een diepe kloof met daarin een waterval. Daarnaast moet er een waterverbinding over de kloof heen worden gebouwd. Dat gebeurd met dit aquaduct. Een andere verbinding tussen twee meren vindt plaats door een smal kanaal en 5 sluizen, dit om 9 meter hoogteverschil te overbruggen.

Kortom een ingewikkeld stukje waterbouw, wat prachtig is om te zien als rasechte waterbouwer mag dat toch wel gezegd worden. Mijnheer Nils Ericson heeft dat in 1860 netjes ontworpen. Overigens hebben ze er later nog een waterkrachtcentrale naast gebouwd. Ze waren blijkbaar toch bezig. Dit fraaie staaltje zijn we natuurlijk uitgebreid wezen bekijken.SAM_7616 (Medium)

Door de bouw van de waterkrachtcentrale is er maar weinig meer van de natuurlijke waterval te zien. Zelfs voor een kano wordt het gehele schutprotocol uitgevoerd.

Dat duurt totaal zo 45 minuten. Maar goed, je betaald per keer dan ook 85 SEK ongeeveer € 9,- per boot[je].

SAM_7629 (Medium)Dat was het wel uit deze omgeving. Afgelopen nacht heeft het wat gespetterd, maar vanmorgen vroeg was het allemaal al weer opgedroogd. Het was de gehele dag prachtig zonnig weer. Morgen gaan we richting Mora. Kijken of we de fabriek in Nusnäs kunnen vinden waar de Dala-paardjes gemaakt worden. Het Dala paardje is het nationale symbool van Zweden.
En verder vermaken wij ons prima. We doen het rustig aan. En voor je het weet, is er al een week voorbij. We moeten straks nog gaan opschieten.

SAM_7641 (Medium)Of de fabriek open was en wat we daar gezien hebben volgt in de het verhaal van de tweede week.

Tot zover bedankt voor het meelezen. Willen jullie de weblog accepteren, daar doe je mij een plezier mee. Dan weet ik in ieder geval wie de melding van een nieuw verhaal ontvangt. Groeten allemaal.

Het Dala-paardje.

We vervolgen onze weg midden door Zweden. Inmiddels is het alweer de 2e week. Maandagmorgen vertrekken we naar de omgeving van Mora. Een klein plaatsje daar net voorbij is Nusnäs. Er staan daar nog veel authentieke houten huizen, een rust om van te genieten. SAM_7666 (Medium)We arriveren daar zo rond een uur of vijf en parkeren de mobiel op de parkeerplaats tegenover een hotel/restaurant/winkel en tevens werkplaats/fabriek waar vele, vele houten dala paardjes worden gemaakt. Het gehele productieproces vindt plaats op ambachtelijke wijze en is buiten het gebruik van een lintzaag, gewoon nog handwerk. De keuze van het hout, het aftekenen volgens een mal, het zagen, bijsnijden, in de grondverf zetten, lakken en plamuren en nog eens aflakken en tot slot het schilderen van de patronen en als laatste een vernislaag er over heen.
SAM_7669 (Medium)Dat is natuurlijk snel gezegd het werk wat elk dala-paardje hier overkomt, maar best veel arbeid voor een klein houten paardje. Wil je een uniek exemplaar, een speciale naam of iets anders? Een rose kleur, of eentje die pik zwart is? Je naam er op? Alles is mogelijk Maar goed, dat heb je ook wat en het is uniek.

SAM_7652 (Medium)Alleen vanuit deze fabriek, van deze plaats worden ze gemaakt en verkocht over de gehele wereld. Wel bijzonder.

Later op de avond zien we een prachtige zonsondergang, met vuur rode oplichtende wolken.

SAM_7692 (Medium)We overnachten op de parkeerplaats voor de fabriek.

Het wordt kouder.

Op de dinsdag starten we vroeg. Vroeg noemen wij dan zo rond negen uur. Het waait al stevig, maar het is mooi helder weer en het zonnetje schijnt.Toch was het vandaag voor het eerst dat de korte broek in de kast bleef. Nog sterker, gaande de dag is er over het t-shirt ook nog een trui aangedaan. Het waait inmiddels zeer stevig uit het noorden en dat merk je hier echt. We rijden door Sveg naar het noorden om aan het eind van de middag in Östersund aan te komen. Tot de rotonde voordat je de stad in rijdt, twijfelde ik “gaan we naar de camperplaats bij het meer” of wordt het “de camping”. We zijn hier al enkele malen geweest en dat is een best leuke plaats. Maar het is inmiddels 9 graden geworden en af en toe regent het vanuit veel te groot geworden donkere wolk. Het waait zeker met kracht acht en dus nemen we “gewoon spontaan” de afslag naar de camping. Daar sta je toch wat meer beschut. We moeten er nog aan wennen, dit weer …

SAM_7713 (Medium)

Eind van de middag nog even een rondje gewandeld. Iedereen heeft een muts op en handschoenen aan. Wij praten er over, zij kennen dit weertype en weten er mee om te gaan.

Woensdag vertrekken wij richting Storuman. Nog zo’n 300 km noordelijker. Daar moeten we beslissen hoe we naar de Lofoten gaan in noorwegen.. Of we reizen via Narvik of via Bodo. Maar daarover later meer.

De wegen worden, nu we iets noordelijker komen, ook wat rustiger.

SAM_7711 (Medium)Toch zie je echt veel meer toeristenverkeer dat zo’n tien jaar geleden. Leuk blijft wel daat bijna elke camperaar de ander groet. Wel grappig en doen gewoon mee.

Nu, het is al wat later op de avond en nog volop licht, zien we buiten de zon weer schijnen. de wolken lossen op. De kachel staat aan en straks verdwijnen we onder een stapel dekens waar we, als we eerlijk zijn, alleen maar van kunnen dromen…Bevriezen zullen we vast niet.

Een stralende dag om te beginnen. Mooier kan toch niet? Gisteren hebben we al kennis kunnen maken met de eerste rendieren langs de kant van de weg. SAM_7825 (Medium)Het blijft goed opletten, want ze steken zo over. Bij Sveg hebben we ook voor het eerst de bergen gezien in het grensgebied tussen Zweden en Noorwegen in. Whow, wat zag dat er nog wit uit. Wat een sneeuw nog. Maar goed, wij rijden nu niet naar de sneeuw. Eerst nog maar weer eens zo’n 350 kilometer noordelijker zien te komen.

Een ongeplande stop.

De eerste stop wordt toch een garage. Er zit een vreemd geluid in de auto. Dit hebben we sinds gisteren al gehoord en het lijkt wel erger te worden. Nu weten sommigen van jullie dat we zo iets al eerder hebben meegemaakt en toen waren we bijna een wiel verloren. Dat was toen irritant, storend, …. en gevaarlijk. Het is nu een soort obsessie als we rare geluiden horen … en je blijft het horen.

Ze waren erg behulpzaam in de garage, krik er onder, draaien, voelen, kijken en horen. Inderdaad een vreemd geluid. Nog even rijden en ja, het blijft een vreemd verschijnsel.
Eerst wat zaken uitsluiten en dan steeds verder zoeken. SAM_7712 (Medium)Het Ductootje is veilig, alles zit vast, niets gebroken of defect. Blijft over een vreemde rammel die mogelijk toch van binnenuit komt. Nu we dat weten gaan we verder op reis. Einddoel van deze dag is de omgeving van Storuman. Prachtige luchten met wolkenpartijen die vandaag niet tot regen komen. Een geweldig mooie omgeving blijft het om doorheen te toeren. Een heerlijke tocht met altijd veel stops om uiteindelijk in Nybyggarland aan te komen.

SAM_7775 (Medium)Een strook grond lang de rivier, waar aan de eigenaar 50 kronen wordt betaald. Voorzieningen zijn er niet, maar het meeste hebben we toch bij ons.En het slapen gaat prima in dit middel van vervoer. Goed opletten hoe laat je opstaat, want rond 3 uur schijnt de zon al, als er geen wolken voor hangen natuurlijk. Maar tot nu toe is dat niet gebeurd. Heerlijk.

We rijden rustig aan, verder noordwaards. Eindeloos lange wegen in verschillende staat van onderhoud, meren en bossen. Het rijdt heerlijk relaxed. Weer zo’n 300 kilometer op deze dag. Niet echt te veel. Minder kan natuurlijk ook, overal zijn prima staanplaatsen op de leukste plekken. SAM_7835 (Medium)Rond een uur of vier komen we in Jokkmokk aan en rijden door de plaats naar een groot meer. Op die plaats langs het meer kan je op de achtergrond de bergen zien van de Sjöfallet.

Middernachtzon.

Bij mooi weer kan je hier, boven de poolcirkel, ook voor het eerst de middernachtzon waarnemen.

SAM_7870 (Medium)

De zon die niet meer ondergaat, maar op het laagste punt boven de horizon verschuift en dan weer op gaat. Het is hier dan ’s nachts ook net zo licht als in Nederland rond een uurtje of negen ’s avonds.

De poolcirkel.

Zo 10 kilometer beneden Jokkmokk zijn we de poolcirkel gepasseerd. Ter plaatse is een informatiecentrum. Grote stenen en een getrokken streep markeren de plaats van de “cirkel”. Overigens goed opletten, want de exacte plaats van deze lijn verschilt per jaar!!!

Juist op dat moment stopt mijn garmin-navigator van er mee. Een magische kracht zegt “doe het zelf maar”. Dat vind ik toch niet echt handig, mogelijk nog belangrijker dan je telefoon… Elke keer als ik het apparaat aansluit op de 12Volt gaat hij “op zwart” en inmiddels is ook de batterij leeg. Straks maar eens naar kijken. Onze volgende stopplaats passeren we vanzelf langs de E45. Uiteindelijk bleek toch gewoon een en ander te zijn los getrild. Ook wel weer logisch eigenlijk.

De “zonsondergang” geeft hier prachtige kleuren.

SAM_7863 (Medium)

Vandaag hebben we een dag dat we zon zo mooi kunnen zien verschuiven. Met de voorbumper zo ongeveer op de waterkant van het meer en het uitzicht op het noordwesten. Beter kan niet. Je vergeet gewoon om rond middernacht naar bed te gaan.

SAM_7859 (Medium)
Denk niet dat wij de enige zijn, iedereen staat of zit er van te genieten.

De volgende morgen eerst maar eens heerlijk uitgeslapen. Rond half zeven is het zo licht als … Echte verduisteringsgordijnen hebben we niet. Maar dat geeft niet, het is opnieuw prachtig weer. Blauwe luchten met fraaien wolkenpartijen.

SAM_7851 (Medium)Dat blijft ook zo de gehele dag. Als we eerlijk zijn hebben we dit weertype al sinds we thuis vertrokken. We zijn echter boffers!!!

Porjus

Onderweg stoppen we bij Porjus. Daar ligt één van de 17 waterkrachtcentrales gelegen in de “rivier” die vanuit de bergen op de grens met Noorwegen dwars door Zweden naar Lulea in de Botnische Golf stroomt, ruim 700 meter hoogteverschil.

SAM_7874 (Medium)SAM_7876 (Medium)De oorspronkelijke waterkrachtcentrale is geheel door een nieuwere vervangen, maar de oorspronkelijke versie, zoals die in gebruik is genomen in 1915, is nog geheel in stand gehouden en speciaal voor publiek aangepast. Opengewerkte motoren, waaiers, turbines enz. Echt heel erg fraai om te zien. Dit machinecomplex ligt 50 meter lager dan de vloeren van de controle kamer.
In de controlekamer is plaats voor een 1e en een 2e operator. Een embleem op het uniform geeft de rang aan en stand aan.. Ze zijn altijd in de controlekamer aanwezig, maar de stoel waarop de eerste mag zitten is duidelijk groter, breder en comfortabeler. Ook zijn/haar telefoon is mooier en groter. Dat waren nog eens tijden …

SAM_7887 (Medium)Een enorm bedieningspaneel van marmeren platen, speciaal voor de isolatie, meters van bakkeliet en koper en fraaie schakelaars zijn uniek en gelukkig bewaard gebleven.
Als we de centrale bezoeken worden eigenlijk direct welkom geheten door een zeer vriendelijke jongeman van het bedrijf. Of we de installatie willen bezoeken is zijn vraag. Ja natuurlijk willen we dat.

We krijgen samen een prive rondleiding en zijn zo een uurtje onder de pannen. Als je hier in de buurt komt. Twijfel niet .. ga er heen.

SAM_7905 (Medium)Tot slot, zoals gemeld is de centrale gereed gekomen begin 1915. Toen was net de eerste wereldoorlog begonnen. De koning van Zweden zou eea komen openen. Er was al een mooie gouden kroon op het gebouw geplaats, die er overigens nog steeds er op staat. Maar de koning kwam niet, veel te gevaarlijk aldus onze gids.

SAM_7878 (Medium)De Koning heeft gebeld vanuit Stockholm naar de telefoon in de controlekamer en gemeld: “hierbij is hij dan geopend” Daar moesten ze het dan maar mee doen. De waterkrachtcentrale is in bedrijf gebleven tot in de negentiger jaren. Er is nu, naast de oude, een geheel nieuwe installatie gebouwd.

SAM_7900 (Medium)

Gällivare.

We zijn doorgereden naar Gällivare, waar we een camping hebben gevonden om het weekend te verblijven. Hier liggen in de schaduw nog sneeuw resten. Je moet je daarbij realiseren dat de ondergrond nog steeds zeer koud is. Net onder de bovenste laag, zit de vorst nog in de grond. eden dat de sneeuw op de grond slecht smelt!

SAM_7934 (Medium)Op de camping heerst een leuke bedrijvigheid. Iedereen zit buiten en steekt een bbq aan, soms met jas aan en later zelfs met wanten aan, maar het is zomer !! Veel zon vandaag en de wolken zijn vanavond helemaal opgelost. Overigens is de temperatuur maar rond de 12 graden. Maar met de zon is het super aangenaam om buiten verblijven.

Midzomerfeest.

Het vieren van de midzomer vindt in Scandinavë op verschillende manieren per streek en dorp plaats. Vandaag wordt in Gällivare om 15.00 uur de boom in de Hembyggarden geplaatst.

SAM_7949 (Medium)Dit is een met takken versierde boom. Het oprichten van de boom gaat gepaard met verschillende rituelen. Hiervoor is een hoge berkenboom gebruikt met bladeren en bloemen er omheen gebonden.

Rondom de boom vinden dansen plaats in paren en in verschillende kringen.

SAM_7951 (Medium)Natuurlijk ontbreekt een orkest[je] niet. Het is een gebeurtenis waar veel mensen uit het dorp met hun knderen naar toekomen en kranden maken van takken en bloemen voor op hun hoofd.

De afgelopen nacht was koud. In de camper was het 7 graden, buiten zal het zeker frisser zijn geweest. De zaterdag bekijken we het dorp. Het is stil, heel erg stil.

SAM_8012 (Medium)Er is één winkel open, de CO-OP. Dat was dan ook de enige winkel die open was vandaag. We kunnen nog net de noodzakelijke boodschappen doen. Als we vragen waarom er drie dagen niets open is, dan krijgen we als antwoord, dat het tijd is om te relaxen tijdens de midzomer. Geen feesten of andere zaken. Gewoon alles drie dagen dicht.

O ja, er rijden hier hele leuke grote oude auto’s rond. We dachten dat dit iets was van midden Zweden, maar hier zie je ze ook. Showen en op de versiertoer op de vrijdag en zaterdagavond. Geweldig

SAM_8028 (Medium)SAM_8029 (Medium)SAM_8026 (Medium)
Maar goed, wij doen het ook rustig aan en lopen het dorp door. Het is erg ruim en toch staan er flats.

SAM_8003 (Medium)Waarschijnlijk huisvesting voor de mensen die hun arbeid hebben in de mijnen, hier 5 kilometer vandaan. Er is daar een open koperertsmijn op zo’n 1000 meter hoogte en als het weer het toelaat gaan we er even een blik inwerpen …

Maandag vertrekken we richting Narvik en passeren we de groeve. Maar daarover in het verhaal van de volgende week.

SAM_7980 (Medium)Inmiddels zou de website nu moeten werken. Wat een gedoe. Ik vond het echt niet leuk maar het is gelukt [hoop ik]. Je hebt alleen internettoegang nodig en dat hebben we niet zo vaak.

Als je iets wil vertellen of een opmerking wil maken kan dat bij de reacties.

SAM_7961 (Medium)SAM_7966 (Medium)Voor zover bedankt voor het meelezen en een hartelijke groet vanuit Lapponia.

Als we uit Gallivare vertrekken schijnt het zonnetje hoopvol voor de nieuwe dag. Zelfs de temperatuur is perfect, ruim 20 graden. Na het traditioneel pannenkoeken bakken is het zondag een beetje gaan spetteren, maar dat is snel vergeten.

We rijden maandag zoals afgesproken eerst naar de ertsmijn geëxploiteerd door LKAB. Die bezoekplaats vinden is echter gemakkelijker gezegd dan gedaan, want het museum wordt niet meer bewegwijzerd en is gesloten en deels vervallen. We rijden wat rond, maken nog wat foto’s van de restanten en constateren dat hier weinig meer is te zien dan een grote afgraving.

Het ijshotel.

SAM_8046 (Medium)De volgende geplande bestemming is omgeving Kiruna. Net voor deze stad ligt een plaatsje waar jaarlijks het ijsshotel wordt gebouwd. Dat willen we natuurlijk wel eens van dichtbij zien. Als we aankomen zien we een groot kaal oppervlak in de omgeving van bos en huisjes, hutten en een omvangrijke receptie. Op die kale plaats wordt jaarlijks het hotel gebouwd. Er staan wel enkele honderden mallen die in de wintertijd worden ingepakt met sneeuw en later als de mallen er weer uit gehaald kunnen worden, aan de binnenkant glad gemaakt worden zodat het ijs wordt. De buitenkant sneeuwt vanzelf wel onder. Voor enkele rechte, vlakke delen, een bar, tafels en stoelen worden kant en klare ijsblokken bewaard in een grote koelcel en soort gekoelde hangaar.. Die is natuurlijk hermetisch afgesloten.

We rijden nog door Jukkasjärvi naar Esrange.

Esrange.

Vanuit Esrange is de eerste satelliet gelanceerd van de CCS, de Europese ruimtevaart organisatie. Er is hier een enorm groot stiltegebied gecreëerd, van waaruit er met satellieten wordt gecommuniceerd. Er staan diverse grote schotels en er een bezoekerscentrum gemaakt.SAM_8062 (Medium)

Toen we aankwamen was dat echter nog dicht. Bij de security dienst van het terrein bleek dat om een vergissing te gaan. Het centrum was namelijk nog maar een week open, het was nog even wennen om dagelijks de deuren te openen.

SAM_8074 (Medium)SAM_8073 (Medium)Je kan er vrij rondlopen en wat films bekijken. Gewoon grappig, verder niets spectaculairs. Vriendelijk gezwaaid bij vertrek en daarna 10 kilometer voor Kiruna een plaats langs een meer op gezocht. Net op tijd, want een half uurtje later was alles bezet. Aan de horizon zien we de besneeuwde bergen van het Kistefjellet.

SAM_8150 (Medium)De eerste regen.

Halverwege de avond gaat het plenzen van de regen.Dit houdt aan tot de andere morgen. Als we verrekken de volgende morgen is het droog, met donkere wolken en een zonnetje dat waterig steeds meer door de wolken heen komt. De weg voert langzaam hoger tot we 50 km na Kiruna de sneeuwgrens bereiken. SAM_8136 (Medium)Hier ligt op de bergen nog veel sneeuw en langs de weg ligt ook nog genoeg voor een sneeuwballengevecht. In Abisko is een groot toeristencentrum en een zomer ski gebied. Overigens is dat nu gesloten. Was officieel geopend tot midzomer.

Ook als we de grens met Noorwegen overgaan blijft de weg stijgen en kom je door prachtige berggebieden. Er staan aan de Noorse kant wel veeeel meer houten vakantiehuisjes.
Zo’n tien kilometer voor Narvik daalt de weg stijl naar zeeniveau. We arriveren bij de E6. De belangrijkste weg vanaf Oslo naar de Noordkaap. Het is er naar onze begrippen razen druk. Er wordt een nieuwe tunnel gebouwd die binnenkort wordt geopend. We zien ook dat er een nieuwe hangbrug wordt gebouwd die in 2017 gereed moet zijn. Volop bouwactiviteiten in Noorwegen.

De Lofoten.

We vinden een plaatsje met een mooi uitzicht op het Ofotfjord. SAM_8144 (Medium)Helaas maken we de “zonsondergang” niet mee, het gaat regenen en het blijft regenen tot we de woensdag op de Lofoten in het vissersdorpje A, arriveren. De wolken hangen ’s avonds nog laag wat overigens ook weer prachtige gezichten geeft.
Onderweg zien we vaak alleen de onderkant van de bergen en heel af en toe zien we een glimp van een besneeuwde top, door de wolken heen.We hopen dat de volgende dagen de zon weer meer laat zien.

Net voor we in de plaats A aankomen passeren we Reine. Als je hier ooit komt, koop daar een visburger van kabeljauw en daarop een stuk gerookte zalm.

SAM_8233 (Medium)Die vind je echt nergens lekkerder, dat bestaat niet. Uniek is dat je hier [wat later blijkt ook in op enkele andere plaatsen] gerookte en vers walvisvlees kan kopen. Dit heeft een zeer aparte smaak en daarbij hoort natuurlijk ook voor een zeer speciale prijs..

SAM_8240 (Medium)Tot slot zien we onderweg veel droogrekken waar de kabeljauw tot stokvis wordt gedroogd. Vele tienduizenden hangen er te drogen. Wat voor ons nieuw is, is dat de koppen apart ook worden gedroogd. Ze worden in Nigeria als specialiteit geserveerd. Als je ze ziet, denk je vast …laat maar ..

Morgen gaan we A bekijken en misschien heel langzaam weer naar het noorden. Maar daarover later meer. De batterij van de laptop is bijna op en opladen lukt niet.

A.

A is een leuk vissersdorpje en inmiddels ook uitgebroeid tot een plaats waar je goed kan overnachten in één van de vele vissershuisjes op palen. Een erg leuk gezicht. De vis hangt te drogen en dat ruik je natuurlijk. Er wordt in deze omgeving erg veel gevist, ook door toeristen. Overal zie je dat er vis wordt schoongemaakt. Volgens mij meer, dan ze in deze periode dat ze er zijn, kunnen opeten. Het gaat om veel Duitsers, ze zullen het toch niet naar haus mittnehmen?

SAM_8273 (Medium)Solvaer.

Ergens rond de middag vertrekken we naar het noorden, om uiteindelijk in Solvaer aan te komen. Daar is ook een lpg station om eens te kijken hoeveel lpg we verbruikt hebben. Schrik niet, dat is 2,5 liter. Omdat we 42 liter bij ons hebben is de volgende tankstop thuis.

Onderweg was de wind erg sterk. Niet echt leuk, maar hopelijk is heet morgen minder. Het is in ieder geval weer droog, ook al hangen de wolken nog laag tussen de bergen in.

SAM_8307 (Medium)Solvaer is de hoofdstad van de Lofoten. Stel je daar niet te veel bij voor, maar er vertoeven bergen toeristen.

Hurtigruten.

Ook de Hurtigruten heeft hier ook een ligplaats. Elke dag komt die twee keer langs en als we goed en wel aan de haven gestationeerd zijn, komt die ook langs.

SAM_8325 (Medium)Eerst de boot vanuit het noorden en twee uur later de boot vanuit het zuiden. We staan direct langs de haven op het terrein van het Vestfjord Hotell Lofoten. Het is er druk. Er staan een paar elektra kasten, dus we hebben snel een kabeltje uitgerold. Uiteindelijk bleek gewoon dat je hier moet betalen, dan maken we dus maar overal gebruik van.

Reden dat we hier de batterijen ed weer opladen en de website weer bijwerken.

SAM_8295 (Medium)Morgen vertrekken we richting Andenes.

Heeeel mischien kunnen we op walvissafari, maar dat komt over een paar dagen pas.

Voor nu een hartelijke groet en weer tot een volgende keer.

Weer naar het noorden.

Het is opnieuw een zwaar bewolkte dag, maar met er veel wind, wat de wolken omhoog stuwt, boven de bergen uit.

IMGP1893 (Large)Het landschap is gevarieerd, als we van het zuiden naar het noorden rijden. Gebieden met besneeuwde bergen en heuvelachtig en soms vlak land. Per eiland verschilt de natuur. Prachtig om doorheen te zoeven.

Whalewatching.

Andenes is het meest noordelijkst gelegen vissersdorpje op de eilanden groep van Andöya op de Lofoten. Van hieruit kan je op walvissafari. IMGP1895 (Large) Bijna tien jaar geleden waren wij hier ook. De steeds aanwezige mist verhinderde toen dat het schip wat deze excursies verzorgt, uit mocht varen. Voor we vertrekken krijgen we eerst nog een rondleiding door het museum.

IMGP1913 (Large)

Gelukkig was er dit jaar geen mist. Het was alleen koud, heel erg koud, vooral op zee!! De zee is ruw, maar we hebben ons prima vermaakt, gelukkig geen last van zeeziekte gehad.

IMGP1994 (Large)Onderweg komen we nog een groep van 6 orka’s tegen goed herkenbaar aan de specifieke rugvin.

Er zijn veel foto’s gemaakt. Ik kan er echter maar een paar op de site zetten. Ze zijn onbewerkt en verkleind om op de blog te kunnen zetten. De kwaliteit valt zo wat tegen, maar dan hebben we later nog wat uit te wisselen. Ik zal de teksten wat korter houden en wat meer foto’s plaatsen …

IMGP2062 (Large)IMGP2074 (Large)

Na ruim een uur varen kwamen we in de Bleikse canyon. Daar wordt het snel erg diep, tot zo’n 2000 meter. Daar, in het diepe deel is het erg rijk aan voedsel en leven de potvissen.

IMGP2119 (Large)

We kunnen er totaal drie spotten, het resultaat van ruim vier uur varen.

IMGP2134 (Large)

Er is alle gelegenheid foto’s te maken, maar het moment dat de staart nog even boven komt, is maar heel erg kort.

IMGP2158 (Large)

Die staart is de vingerafdruk van de walvis. Daar wordt een hele database van bijgehouden.

IMGP2126 (Large)IMGP2132 (Large)

IMGP2075 (Large)

IMGP1975 (Large)

De zondag gebruiken we om lekker nog minder te doen dan de overige dagen… In de middag lekker een strandwandeling gemaakt en de haven van Bleik bekeken.

IMGP2217 (Large)

Middernacht.

De middernachtzon gezien vanaf de Midnattsol camping.

Beste allemaal. Inmiddels is er al weer een week voorbij. Deze week is er weer veel tekst geproduceerd en zijn er nog veeeel meer foto gemaakt. Ik hoop dat het weer een aardige variatie en indruk geeft van een aantal prachtige landen in het noorden van Europa. Veel leesplezier en schroom niet om [vooral wat leuks natuurlijk] op de reactie pagina’s te plaatsen..

Bleik, Andoya

Zo’n dorp als Bleik moet je je niet te veel bij voorstellen.

SAM_8431 (Large)Vaak is het één straat met aan twee kanten vrijstaande houten huizen, met een heerlijk grote tuin. Soms zie je achter die eerste rij, nog een rij huizen staan, die elkaars uitzicht niet te veel belemmeren. Maar je mag je soms afvragen waarom ze tussen het huis en de zee toch precies een grote schuur neerzetten.

SAM_8424 (Large)Voor hun is dit uitzicht blijkbaar niets bijzonders meer. Er staan ook veel huizen te huur voor de toeristen. We spreken alleen een paar Duitsers die op zoek zijn naar een tweede huis.. Als we weer terug zijn vallen de eerste regendruppels op ons dak.

Kunst op het strand.

SAM_8412 (Large)SAM_8411 (Large)SAM_8410 (Large)

Het is maandag, we vertrekken weer van hier. De zon brand ons uit de camper …. Nu zo erg is het niet, maar de zon schijnt heerlijk. Voor het eerst sinds dagen.

SAM_8467 (Large)

We rijden niet te vroeg weg en nemen globaal de zelfde weg weer terug tot aan de E10. Dan buigen we af richting Narvik om in Brevik, waar we eerder hebben overnacht, nu naar het noorden te rijden via de E6.

SAM_8484 (Large)Prachtige luchten, uitzichten waar je echt continue van kan genieten. Echt geweldig om hier te rijden. Het is niet echt druk als we via de E6 nu naar het noorden gaan.

SAM_8538 (Large)

We stoppen bij het Polar Wildpark in Bardu. Dit is een wildpark van 250 km2. Je mag er tussen 10 en 18.00 uur in lopen enz. Beren, wolven, lynxen en nog een paar enge beesten leven er vrij. Voor elanden en rendieren is het niet nodig een park in te gaan.. Je mag ze zelf gaan zoeken. Het is redelijk veilig mist ze geen kleintjes hebben. Wij laten dit deze keer aan ons voorbij gaan.

SAM_8541 (Large)Gelukkig is het nog steeds prachtig weertje als we de dinsdag verder rijden. Onderweg nog een Samen-camp bezocht, leuke dingen gezien, maar niets gekocht. De verleiding was groot.

Er ligt echt nog veel sneeuw op de bergen voor deze tijd. Overal zie je watervallen en de riviertjes zijn goed gevuld. Wij hebben na alle jaren nog niet zoveel sneeuw in de bergen gezien. De sneeuwgrens ligt hier op zo’n 450 meter, tevens de boomgrens.

SAM_8636 (Large)SAM_8650 (Large)

Fietskunst.

SAM_8533 (Large)

Tromso.

De route gaat verder naar Tromso. SAM_8670 (Large)We plaatsen de camper op een betaalde parkeerplaats en via een ingewikkelde betaalmethode is het gelukt om de juiste tijd op de ticket te krijgen. We blijven hier twee nachten en morgen gaan we de stad verkennen. Inmiddels staat de gehele parkeerplaats mud vol.

IMGP2402 (Large)Vanmiddag nog kort de omgeving verkend. Een leuke haven en ook de Hurtigrutten kwam nog even langs om later weer te vertrekken. Voor nu gegroet en tot een volgend leesmoment.

Bijzonder.

Toen we gisteren Tromso binnen reden via de E8 en de hoge Tromsobrua over het fjord werden we verrast omdat we bijna gelijk een tunnel in reden. Dat blijkt een tunnelstelsel te zijn helemaal onder het stadscentrum. Onderweg kom je ook een aantal grote rotondes tegen met meerdere afslagen en kruisingen van andere wegen. Heel bijzonder.

Net voor het uitrijden van de tunnel horen we een sirene, niet wetende waar dat geluid vandaan kwam. Dat bleek achter ons vandaan te komen. Een grote ladderwagen van de brandweer passeert ons werkelijk rakelings met grote snelheid aan de binnenkant in de tunnel. Er was zeker geen centimeter ruimte tussen het gevaarte en de camper en mijn spiegel. Whow dat was even schrikken. Toen we de tunnels uit kwamen waren we bijna gelijk op onze standplaats, vlakbij het centrum.

IMGP2394 (Large)IMGP2386 (Large)

We wandelen de stad door op de woensdag. Een geweldig mooie zonnige dag. Zo rond de 13 graden, maar dat voelt hier toch al aangenaam. Vreemd hoor.

IMGP2272 (Large)De kleding is hier dan gelijk aangepast aan de temperaturen in Nederland van ver boven de twintig graden.

Overigens doe je ’s avonds hier heel graag een trui en jas aan, bij voorkeur met een muts op.

IMGP2300 (Large)De stad is leuk, gezellig druk, wij bezoeken het Polar museum. Ja kan daar kennismaken met enkele zaken waar het land zo’n 100 jaar geleden heel sterk en ook trots op was. Walvisvangst, ijsberenvangst, zeehondenvangst en diverse poolexpedities en ontdekkingsreizen.

IMGP2355 (Large)IMGP2328 (Large)IMGP2347 (Large)

In dit museum kan je er echt alles over te weten komen. Hoe de vallen moeten worden opgesteld. Hoe je de huiden moet conserveren voordat ze in Tromso kunnen worden behandeld. IMGP2314 (Large)IMGP2311 (Large)IMGP2315 (Large)De harpoenen, de gereedschappen, de dagboeken van de walvisvaarders. inclusief foto’s, toelichtingen, brieven. De vangsten van één seizoen, alles keurig bijgehouden. Een bijzondere tijd die zeker nog duurde tot nog na de tweede wereldoorlog. De belangrijkste pool reizen startten vanuit deze stad.IMGP2320 (Large)

Het geeft je een goede kijk op deze geschiedenis. Ook wij in Nederland kennen onze helden, die in verre landen zeker niet de beste zaken overhoop haalden. De Noren zijn zeker trots op hun prestaties en hun verleden en staan heel anders tegenover deze vangstpartijen dan wij en vele anderen. Van de huidige situatie lees je eigenlijk niet zo veel.

IMGP2407 (Large)We lopen later deze dag ook de hoge brug over het Tromsoysundet over. Meer dan anderhalve kilometer lang en redelijk stijl. Aan de andere kant zien we het kathedraal van de Noordelijke IJszee. Een bijzonder bouwwerk waar dagelijks concerten worden gegeven van muziek uit het eigen land. IMGP2366 (Large)De aanvang van het concert blijkt echter om 23.30 uur te zijn. Net iets te laat voor ons. We zijn een paar keer rond de kerk gelopen. Ik denk dat dit moderne bouwwerk er buiten eigenlijk net zo mooi uitziet als binnen. Het dak symboliseert het Noorderlicht, waar Tromso om bekend staat. Helaas gaan wij dat licht in de zomer [denk ik]niet zien. Jammer, want dit lijkt me fantastisch om te zien en beleven.

IMGP2401 (Large)

Morgen rijden richting Alta, met waarschijnlijk nog een tussenstop in de omgeving van Olderdalen. Of we dan gelijk doorgaan naar de Noordkaap of mogelijk eerst nog weer wat naar het zuiden gaan rijden, hangt een beetje van de weersvoorspellingen af.

SAM_8711 (Large)Nu ziet het er voor het komende weekend niet te best uit. Gedurende drie dagen lang, zo rond de 5 graden en veel regen. Overigens geldt deze voorspelling voor geheel noord Noorwegen. We gaan het afwachten. Vrijdag beslissen we er verder over, waar we weekend in de regen willen staan ….O ja,kunnen jullie ons nog volgen via www.aprs.fi met de call pa7j ??

Ik heb zelf gezien dat het soms akelig precies aangeeft waar we staan of rijden. Er zitten soms wat nare storingen in de GPS instelling van de zender, maar daar moet je gewoon even overheen kijken. Groeten allemaal

SAM_8689 (Large)Prachtige bergen met sneeuw, kronkelende wegen, gezellige houten huisjes in rood, blauw en grijs, langs het fjord en soms even “oversteken” naar de andere kant van de berg.

Olderdalen.

We stoppen we in Olderdalen op een parkeerplaats direct aan het Lyngenfjord. Een plaats vlakbij de veerboot waarmee je ook naar Tromso kan oversteken.

SAM_8604 (Large)Het is een prachtige dag en dan is het rijden met plezier. De hoofdweg wordt al wel af en toe smaller.

Na Olderdalen rijden we op vrijdag verder naar Alta. We parkeren de auto voor het museum, waar zeer oude rotstekeningen zijn te bezichtigen [2000 jaar vChr]. SAM_8707 (Large)We hebben ze eerder gezien, hier en op andere plaatsen. Twee keer deze zelfde figuren te bekijken is wat veel. Zeker als je tegenwoordig de toegangsprijs daarbij betrekt. Op zaterdag rijden we niet verder naar het noorden, maar gaan we dwars door Finnmark richting Kautokeino om uiteindelijk in Karasjokk aan te komen.

SAM_8713 (Large)Deze weg heeft 2 cijfers, de 93 en 92, wat inhoud dat de weg smaller is dan de één-cijferige weg. Dit zijn meestal E-wegen. Zo zijn er natuurlijk ook nog de drie-cijferig genummerde wegen, nog smaller. Er zijn er ook, die zijn niet genummerd!

Overigens gisteren reden we E6 richting Alta en daar laten ze ook zien hoe er wegen en tunnels aangelegd moeten worden. Dat kost veel energie en tijd en dus ook geld, inkomsten uit de olie industrie uit eigen land. Zo’n 50 kilometer over het split en grotere stenen, door putten en gaten gereden. Als er stukken berg moeten worden opgeblazen, sluiten ze de weg een half uurtje af.
De doorgaande weg is zeker niet breder dan zo’n 4 meter, elkaar passeren is dan soms best lastig. Maar goed, als je een beetje oplet en rekening houd met elkaar gaat dat meestal goed.

Altafjord.

SAM_8709 (Large)

Iets anders verliep dat vandaag toen iemand dacht dat de weg van hem alleen was en niet naar de kant ging. Met een enorme klap raken de spiegels elkaar. Natuurlijk gaf hij alleen maar gas om snel verder te komen. Idioo…. Maar goed, de schade valt voorlopig wel mee, nu kunnen we het plakken. De rest komt thuis wel.

Het weer wordt er niet beter op. Als we bovenop de hoogvlakte rijden, dat is zo’n 350 meter hoog, zitten we op de boomgrens, is het niet meer dan 7 graden. Soms tref je grazende kuddes rendieren, maar elanden zijn erg schaars. Deze weg was zo’n 150 kilometer lang en lag bijna geheel op deze hoogte, een echte vidda dus.

We plaatsen halverwege de middag onze mobiel in Karasjokk. Hopelijk is het morgen droger en dan maken we een wandeling naar deze plaats. Daarover later misschien wel meer. Het is de hoofdstad van Lapland, het land van de Samen.
Eerst proberen deze tekst weer op de blog te plaatsen en foto’s te verzamelen.

Ik wens jullie sterkte met de temperatuur in Nederland. Hier doen we het met 20 tot 25 graden minder en vinden het nog aangenaam….

Tot de volgende keer. PS, er zijn inmiddels al vier weken voorbij …..

Weer verder, op weg naar …

En inderdaad, het weer ziet er nu aantrekkelijk uit. Nu niet gaan zeggen “elke keer dat weer”, wij zijn er wel aardig van afhankelijk als het gaat om zaken te ondernemen. Het is wel niet nodig om je camper uit te komen, maar het is wel prettiger als de deur open kan, je buiten kan zitten en droog een wandeling kan maken. Vandaag kon dat allemaal. Ook al was de temperatuur maar 11 graden. Heerlijk in de zon, uit de wind was het best genieten.

Karasjok.

IMGP2495 (Large)IMGP2492 (Large)Wij staan op honderd meter van het parlementsgebouw verwijderd. Zo te zien is er niemand thuis. Jammer, want als de deur op een kier staat, ben ik niet beroerd om die wat verder te openen. IMGP2479 (Large)Vanaf boven op de heuvel, waar de camping zich bevindt, overzien we de gehele plaats Karasjok. Na een bezoek te hebben gebracht aan het Samen-camp/museum moeten we constateren dat de 3000 Samen die hier nog wonen, geen moeite hebben gedaan om hun klederdracht aan ons te showen. Jammer, maar we moeten het doen met wat we in het camp, annex museum te zien hebben gekregen. SAM_8724 (Large)Heerlijk aan tutten en van de zon genieten, want morgen gaan we weer naar het noorden. Wie de route een beetje volgt zal gezien hebben dat we wat rondslingeren in het noorden, maar dat is ook de bedoeling. Nu richting Lakself en dan naar Honningsvag op het eiland Magaroya.

De vorstbeveiliging.

Het is een heerlijk dag als we vertrekken, maar na 50 kilometer komen we er achter dat de vorstbeveiliging [weer] is aangesproken. Ik denk niet dat ik het al verteld heb, maar dat is kritisch! Als de vorstbeveiliging wordt aangesproken, is de temperatuur lager dan 4 graden. Dan opent automatisch het ventiel onder de boiler. Die mag namelijk niet bevriezen, daar is die beveiliging voor. De boiler loopt dan leeg, maar ook automatisch je gehele schoon water voorraad. Dan heb je geen druppel meer om er wat mee te doen. Ook de 12V installatie schakelt dan automatisch uit. Alles knippert en je kan de beveiliging pas weer aanzetten als de temperatuur boven de 8 graden komt. En de temperatuur is dat nog niet! SAM_8739 (Large)Goede raad is duur, na de verschillende boeken er op te hebben nageslagen, hebben we de verwarming aangezet. Die werkt op gas en dan blijft de watertemperatuur wel goed. Na een poosje de beveiliging weer in kunnen schakelen, ergens water wezen halen en verder blijft de verwarming dus continu aan, of je thuis bent of niet, of je nu rijdt of niet. Want bij het rijden wordt de temperatuur nog lager en als je thuis komt en je watertank is leeg, is dat ook niet leuk. SAM_8755 (Large)Verder gewoon weer vergeten, het was nu de derde keer en dan went het wel, maar de kachel blijft voorlopig wel aan. Overigens is het buiten inmiddels zo’n 6 graden, gelukkig nog boven nul, maar het voelt echt koud aan, met een straffe noordoosten wind. Wat zoekt een mens hier toch? Prachtig! Het is werkelijk een prachtige tocht, geweldige uitzichten en de laatste honderdvijftig kilometer rijden we langs het Porsangerfjord. De weg is niet te breed, maar alles gaat goed. De verbinding tussen het “vaste” land en Mageroya is een tunnel van 7 kilometer lang en 212 meter diep. Met een lange 9% stijging en daling is dat een aardige onderneming, zeker voor de caravan liefhebbers. Dat is dan wel het voordeel als Camperaar.

Honningsvag.

We bezoeken Honningsvag. We herinneren ons de leuke haven, waar ook de Hurtigrutten aanlegt. SAM_8769 (Large)Nog steeds hangt thuis de foto aan de muur met de vissershuisjes, de kabeljouw die hangt te drogen en de gekleurde vissersbootjes. We parkeren de camper op de plaats waarvan ik weet dat daar de 360graden webcam van dit stadje op staat gericht en geven een berichtje aan het thuisfront. Ze kunnen even checken of we er wel echt zijn. En dat is gelukt.SAM_8808 (Large) Als je op internet 360graden webcam en Honningsvag in tikt. Kan je terugzoeken op de tijd: 06.07.15; 16.30 uur. Gewoon een grapje, maar wel leuk. Het werkt!! We gaan dit overigens ook proberen op de Nordkapp. Ook een 360graden webcam onder de naam Nordkapp. Die geeft zo wie zo als schitterende beelden. Het zou echt moeten lukken, maar wanneer we daar zijn weet ik nog niet, waarschijnlijk woensdag. Dan zijn de weersvooruitzichten [op dit moment] redelijk tot goed.IMGP2575 (Large)

Skarsvag.

Op dit moment zijn we hemelsbreed een paar kilometer van de Nordkapp verwijderd, maar met de auto is het toch nog altijd zo’n 15 kilometer. Als we daar aankomen volgt er mogelijk wel weer een verhaal. IMGP2637 (Large)Morgen eerst nog een wandelingetje in de omgeving en de rest komt later. Kijken of we de zaak hier ontdooit kunnen houden. Een warme groet. Het is een rustige plaats. Het enige wat we vanmorgen horen zijn regendruppels, maar al snel houdt dat op. IMGP2591 (Large)We gaan de berg op lopen en aan de andere kant kan je een uitgesleten of zo gevormde rots zien met op de achtergrond de noordkaap. We zijn hier eerder geweest, maar toch is het nodig de herinnering op te halen door deze wandeling opnieuw te lopen. Het is wat troosteloos miezerig weer, waardoor het niet echt uitnodigt om veel foto’s te maken. Het is wel de sfeer die je mag verwachten bij de Noordkaap. Daar behoort geen 24 graden bij zoals we dat de vorige keer mochten meemaken. Maar het zou wel lekker zijn. IMGP2589 (Large)IMGP2588 (Large)Nadat we over de berg en weer naar beneden zin geklauterd, doen we het omgekeerde nog een keer om het dorpje aan te komen. IMGP2663 (Large)Overal zie je rendieren. In de bergen, in de achtertuinen bij mensen, op de doorgaande weg en soms lekker liggend langs het water van een meertje. Bomen zijn hier niet meer te vinden. We zitten op ongeveer 50 meter boven zeeniveau en dat is ook de boomgrens. Veel sneeuwresten liggen hier niet meer. In het noorden ligt meestal minder dan in het westelijk en midden deel van Noorwegen en op de grens met Zweden. IMGP2652 (Large)Dit is echt een bergachtig ruw eiland, midden in de Noordelijke IJszee. Alleen verbonden met een tunnel. Dat is ook de reden dat het weer sterk wisselvallig is. Nu ga ik een moment proberen op het verhaal te uploaden. Het is nog rustig op de camping. Want de bandbreedte van de wifi moet je delen met z’n allen ha ha. Een hartelijke groet. De komende dagen zullen er in ieder geval geen gebruik meer van wifi kunnen maken. Eerst naar de Nordkapp en dan aansluitend naar Vardo en Kirkenes tegen de Russische grens aan, gelegen aan de Barentszee.

71 graden noorderbreedte, Nordkapp.

Waar was ik gebleven. Weet je, de tijd gaat wel heel erg snel. Als je over de helft ben, is het grootste deel toch voorbij. Hoe je het ook bekijkt. Na twee overnachtingen in Skarsvag zijn we op de woensdag naar de Nordkapp gereden.

SAM_9069 (Large)

Het weer lijkt mooi te worden, ondanks dat het bij vertrek nog zwaar bewolkt is. Na een prachtige rit door het ruwe berggebied, maar over een gladde en brede asfaltweg, rijden we de laatste 15 kilometer naar het noordelijkste punt van Noorwegen 71.10′.21″.

De ruwe bergen, het ongure weer creëert de passende sfeer bij dit land en met name dit gebied.

Ook al wens je wel eens meer zon en wat rustiger weer, maar dan heb je wel gelijk veel last van de muggen.IMGP2852 (Large) Let op, je wordt natuurlijk wel in het ootje genomen, want lopend kan je naar een andere rotspunt wandelen, direct naast de Nordkapp en dan kom je nog ietsje noordelijker op Knivskjelodden, maar dat is slecht een kleine afstand.

Vanaf de Noordkapp kijk je op Knivskjelodden.

IMGP2879 (Large)

Traditioneel wordt de Nordkapp als het meest noordelijk gelegen punt beschouwd..

Het is nu nog maar 2080 km naar de noordpool… Met het Ducatootje gaat dat nog niet lukken ben ik bang.IMGP2850 (Large) Het rotsplateau is bij aankomst nog in nevelen gehuld, maar na de middag klaart het op en de zon gaat steeds uitbundiger schijnen. We gaan eerst de film en het museum bekijken.

Er is ook een lichtshow, de vier jaargetijden worden daarin kunstzinnig uitgebeeld. Hier zie je een impressie van het Noorderlicht.

Er komen busladingen met Huri-toeristen die in de periode dat de boot in Honningsvag ligt aan een Nordkapp excursie kunnen deelnemen. De ideale oplossing om er te komen.
De film is boeiend en je krijgt een goede indruk van de Nordkapp in de wintertijd. Dan krijg je helemaal de rilbibbers.

IMGP3019 (Large)We staan met ons Ducaatootje op de eerste rij en hebben een prachtig uitzicht over de Noordelijke IJszee. Het is fris, zeg maar koud, dus de kachel doet goed zijn best. Inmiddels is de wind wat gaat liggen. Nu nog zo’n straffe noordoosten wind van 7 á 8 Beaufort, zo boven op deze rots voel je dat goed. De Noordkaap ligt op 417 meter boven de zeespiegel.

Tegen een uur of elf ’s avonds wordt het tijd om de camera in stelling te brengen. IMGP3000 (Large)Er lopen al veel mensen. Als ik de omgeving eens verken, lijkt het op de bussenparkeerplaats bij de bollenvelden. Tel daar bij op, zo’n 500 camperaars en overige belangstellenden, dan snap je wel dat het best druk is. Gewoon gezellig.

Middernachtzon.

IMGP2967 (Large)De zon laat zich deze nacht prachtig zien. Het is glas helder, het is ijselijk koud, de sfeer is uniek, de kleuren vallen wat tegen en boven het water van de IJszee hangt een lage mist. Iedereen wil het noordkaap bolletje even vasthouden en op de foto. Om 00.00 uur is er applaus, de kurken springen van de flessen. hoera, we hebben de middernachtzon gezien, beleefd en gevoeld.

IMGP3016 (Large)

Samen in het land van de Samen.

Het is waar, het is en blijft een uniek moment. Dat ervaar je als je het hebt meegemaakt. De zon blijft ruimschoots boven de horizon en een uurtje na middernacht kan je zien dat de zon al weer opkomt.

IMGP2938 (Large)

Welterusten allemaal, we hebben het wel verdiend!!

De volgende ochtend is het toch weer vroeg dag. Het stormt! Alles staat te schudden. Wat is dit nu weer?

We zijn een hapklare brok voor de wind, daar boven op die rots. Helaas hebben we ook geen zicht. SAM_8941 (Large)De mist is ophoog gekomen of de wolken naar beneden. Het is maar hoe je het wil zien. Het zicht is hooguit 25 meter en dat is niet veel. Het is zelfs onaangenaam.

We bezien de weersvooruitzichten en dat is niet echt hoopvol in dit gebied. We mogen nog een dag blijven staan volgens ons ticket, maar we besluiten toch rond negen uur te vertrekken. We zijn niet alleen, iedereen denkt daar het zelfde over en is aan het opbreken. Zoals eerder gezegd, dit grillige weertype is typisch voor dit gebied. Maar de middernachtzon op de Nordkapp hebben we opnieuw gezien, met een stralende zon. Die buit is binnen! Het was fantastisch.

SAM_8928

Varangerhalvoya.

Later op de dag en als we weer op zeeniveau rijden, komt de zon door. Het wordt een stralende dag. We rijden naar Lakselv, doen daar onze boodschappen, even diesel in de tank en zijn we weer klaar voor de volgende deel van de reis.

SAM_8983 (Large)Vanaf Lakselv rijden via de 98 naar het noord-oosten, eerst naar Ifjord en dan richting Tana Bru. Net voor Tana Bru vinden we een parkeerplaats in de bush, maar als je slaapt maakt dat niets uit.
Het gebied waar we doorheen rijden is prachtig. Het is er erg rustig, af en toe een auto, maar geen rendier te zien. Een paar honderd kilometer lang rijden zo rond de boomgrens.De berkenbomen zijn veelal dood of hebben nog maar enkele blaadjes. De natuur is hier ruw, woest en vooral in de winter, zeer koud.

SAM_9042 (Large)Af en toe een huisje voor een visser of rendierhouder. De laatste 50 kilometer is het afzien, putten en bulten, soms alleen steenslag en keien in de weg.

Ze zijn wel bezig een nieuwe weg aan het aanleggen en dan onderhoud je natuurlijk de oude weg niet meer. SAM_8975 (Large)Maar overall gezien, een indrukwekkende rit met een hele mooie natuur.

De vrijdagmorgen tuffen we verder naar Tana Bru, waar we om negen uur ’s morgens al geconfronteerd worden met een alcohol controle. Iedereen op het kruispunt wordt gecontroleerd en mag blazen. Dat verloopt verder heel vriendelijk, maar het lijkt me nog vroeg voor een borrel.

31 graden oosterlengte, Vardo.

SAM_9009 (Large)We komen bij het Varangerfjord en nemen de noordelijke weg richting Vadso en Vardo. Onderweg krijgen we wat regen en neemt de wind sterk toe, maar net voor Vardo, ons eindpunt vandaag klaart het op.

Vardo ligt op twee, door middel van een dam, gekoppelde eilanden. SAM_9035 (Large)Het is een fascinerend landschap, wat hoort bij de Samen, als rendierhouders en de vissers met heel veel kleine vissersdorpjes. Hoe zou het hier in de winter werken? Hoe is dat te overleven?

We rijden door eerst door de tunnel, bijna 100 meter onder de zeespiegel, naar de andere kant en komen op een leuk ogend klein eiland, waar men leeft van de visserij en wat toerisme. We vinden een plaatsje naast het Toeristenbureau en verkennen het dorpje. Een echte camperplaats of camping is er niet.

IMGP3176 (Large)De wandeling loopt van een hut om vogels waar te nemen, daarna naar een herdenkingsmonument van de tweede wereldoorlog en een heel apart kunstwerk en gedenkmonument voor de slachtoffers van de heksenvervolging, en tot slot een militair fort.

Op het eiland Vardo blijkt de grootste heksenvervolging van geheel Noorwegen te hebben plaatsgevonden. Van al die veroordeelden is één monument opgericht, langs de oever van de zee. Beschreven is waarom ze vervolgt zijn en hoe ze ter dood zijn gebracht.

IMGP3251 (Large)Als we het dorp Vardo verder bekijken zien we dat er veel leegstand aan het ontstaan is. Ongeveer de helft van de winkels is al gesloten. Overigens is om vier uur ’s middags alles al gesloten.

De winkels gaan om 10.00 ’s morgens open. Na 4 uur is alles dicht.

IMGP3264 (Large)Wel heel bijzonder als je bedenkt dat de boot van de Hurtigrute hier om vier uur aankomt. ie blijft hier een uur liggen. Voor belangstellenden is er overigens een excursie mogelijk naar het fort.

Inmiddels zijn wij bij de Barentszzee aangekomen. We kunnen niet verder. Dit wordt ook voor ons nu het meest oostelijkst gelegen punt. De Noordkaap was het meest noordelijkst gelegen punt en tevens het einde van de E69.

IMGP3211 (Large)
Een illustratie van de afstand waar we nu zijn. Pak de wereldbol en volg de gradenlijn van 31 graden oosterlengte naar het zuiden. Als je dan ook de afstand van Hardinxveld naar Kirkenes omcirkelt op die lijn kom in …. ?? Wie kan me precies vertellen waar? In het Midden-Oosten?

Vestre Jacobselv.

Deze zaterdag rijden we een kort stukje, zo’n 100 km naar het westen. We vinden een rustig plaatsje op de camping in Vestre Jacobselv, Een plekje voor het weekend. Kunnen we gelijk de battterijen opladen, want dat wordt inmiddels kritisch. Geen paniek, tot een volgend moment.

IMGP3136 (Large)Maandag vertrekken we naar de zuidkant van het Varangerfjord, naar Kirkenes. Nieuwe verhalen volgen dan wel weer. Een hartelijke groet.

Kirkenes.

Een relatief grote plaats, met winkels waar je van alles kan kopen. Die kom je maar zelden tegen in deze streken. Een COOP, KIWI of Rema1000 wel, die zie je regelmatig, dus zonder eten of drinken kom je niet te zitten. Vandaag voor de grap in een drankenzaak rondgekeken… zooo dat zijn prijzen. Gemiddeld zijn de prijzen x5 tot x10 ten opzichte van Nederland. Voor en eenvoudig pilsje in een gelegenheid betaal je ook al snel € 8,00. Maar goed, als je naar Noorwegen gaat, weet je dat de prijzen hoog zijn. De diesel is gemiddeld zo’n € 1,65. De benzine is nog 20 Eurocent duurder. Daar en tegen hebben ze wel heerlijk brood, voor nog géén euro. En de garnalensalade en de karnemelk zijn niet te overtreffen. Zo dat waren de prijzen enz.

Kirkenes is een typisch mijnstadje, een paar grotere industriën en een grotere industrie haven. Voor de Hurtigruten is het de eindbestemming gezien vanuit het zuiden. Wij hebben hem vandaag nog niet gezien, maar als die komt, is dat vlak voor onze neus. Want … we staan weer in de haven.

Met een uurtje door de stad lopen heb je het meeste wel gezien. We eten in de stad, doen onze boodschappen en geven onze laatste Noorse Kronen uit met het laatste contante geld wat we hebben.
Morgen weer naar het zuiden. Dagelijks zo rond de 150 kilometer zijn leuke afstanden om ook met regelmaat ergens te stoppen en wat rond te neuzen.
Het uploaden lukte even niet, reden dat dit verhaal wat later komt. Inmiddels zijn we al best weer een aardig stukje gezakt. Maar dat komt wel aan de orde in een volgende aflevering, als jullie nog aangehaakt blijven natuurlijk.

De foto’s van Kirkenes komen later. Een hartelijke groet allemaal.

Finnmark

SAM_9217 (Large)Dit bord geeft een aardige indruk van de afstand tot Hardinxveld ….

Kirkenes is op een heuvel gebouwd. In deze berg is in 1944 een enorme schuilkelder gebouwd.

SAM_9209 (Large)SAM_9222 (Large)Tijdens de tweede wereldoorlog is deze intensief gebruikt, vanwege de aanvallen door de Russen op de Duitsers, die daar later verslagen zijn. De kelder is nog te bezoeken. Dat hebben wij niet gedaan.

SAM_9225 (Large)De Russische invloed is hier groot. Niet vreemd want is de grensplaats en veel Russen komen hier hun inkopen doen.

Vanuit Kirkenes rijden we over de Finnmarkvidda naar het zuiden. Een weg, zo’n 250 km lang over een hoogvlakte. Overigens ligt die dan maar op zo’n 150 meter boven de zeespiegel.

De landschappen wisselen elkaar sterk af. Het ene moment zijn het grote rotsen om je heen, een volgend moment is er alleen bos en meren en weer later rijdt je alsof je door de Drunense duinen rijdt. Zandheuvels afgewisseld met lage bomen en struiken. SAM_9286 (Large)SAM_9285 (Large)Gemeenschappelijk is dat er bijna overal rendieren zijn te zien. Nu zijn ze te zien in kleine groepjes, van een stuk of drie á vier, terwijl je juist in andere gebieden veel meer grotere kuddes ziet lopen. Het SAM_9296 (Large)blijft boeien.

Zodra je een “grotere” plaats doorkruist, wordt het drukker. Druk in de winkels, veel mensen op straat. Maar …. niemand heeft echt haast. Alle tijd voor een praatje. Het sociale deel van een bezoek aan de stad hoort er duidelijk ook bij. In dit gebied van 100 x 150 kilometer kom je verder ook niets tegen. En toch wonen er veel mesnen. Vergeet dus geen pak suiker!!
De verpakkingen in de winkels zijn hierop ook aangepast. Alles gaat per 5 of 10 kilogram. Grote blikken, zakken en balen. Behalve de sla, die gaat per 10 blaadjes in een zakje, dan mag je ook € 5,- afrekenen.

SAM_9304 (Large)Na zo’n 250 km vinden we een overnachtingsplek achter een souvenirwinkel, een toeristenbureau en museum en een Lappi shop. We staan alleen op een groot verhard terrein. De skipistes zijn vlakbij, vandaar dat er ook veel grote parkeerplaatsen zijn. Je kan hier goed zo overnachten. Heerlijk rustig. De officiële camperplaats ligt een paar honderd meter terug, bij de benzinepomp. Daar is altijd bedrijvigheid, dus geen lekkere plek om de nacht door te brengen. Overigens is de kebab heerlijk in het restaurantje bij de pomp..

Rovaniemi

De volgende morgen, de kachel blijft nog aan, dag en nacht, vertrekken we verder naar het zuiden en komen later op de dag aan in Rovaniemi. SAM_9267 (Large)De wegen en de natuur is gelijk aan de dag er voor. Sterk wisselend. We rijden over een prachtige weg, binnendoor. Af en toe een auto.

Gold

Onderweg bezoeken we het goudmuseum in Tankavaara.

SAM_9312 (Large)SAM_9321 (Large)SAM_9319 (Large)Op deze plek wordt nog steeds naar goud gezocht [en gevonden]. Onderweg was er een persoon 100 meter vanaf de rijweg zijn geluk aan het beproeven, graven, spoelen, zeven enz. Alle attributen stonden opgesteld. Op de plaats waar nu het museum is, is een goudzoekersdorp nagebouwd. Veel nep natuurlijk, maar in deze omgeving is het nog een serieuze tak van sport. Overigens zijn er meer plaatsen in Lapland waar je je geluk kan beproeven, zowel in Finland, in Zweden als ook in Noorwegen.

SAM_9326 (Large)Als we dichter bij Rovaniemi komen verandert er veel. We komen dan uit op de E75. Een hoofdweg vanaf de Botnische Golf naar het Noorden. Het wordt er druk. Je kan ook zien dat de vakanties zijn begonnen. Zowel in Noren als vanuit andere landen van Europa. Hebben we de afgelopen periode nauwelijks Nederlanders gezien, nu kom je ze wel vaker tegen.

SAM_9288 (Large)De rendieren worden zeldzamer. Slechts af en toe een verdwaald exemplaar, verdwaasd om zich heen kijkend. We zijn bang dat we in een andere vakantieomgeving gaan komen en zullen ons weer aan moeten passen. Er wordt weer ingehaald op de rijweg. Bij een camperplek zetten ze gemakkelijker hun auto, voor die van jouw. Heb jij in ieder geval geen uitzicht meer en hun wel. Het wordt anders! Even aanpassen en mee omgaan.
Dat geldt ook voor het weer. Inmiddels is de temperatuur duidelijk gestegen. We noteren 18 graden en weten niet hoe we het hebben. Na ruim drie weken temperaturen van rond de 7 a 9 graden, is dit zeer aangenaam. Dat behoeft verder geen toelichting denk ik.

Santa Park, polar cirkel

In Rovaniemi overnachten wee in het Santa Claus Park op de poolcirkel langs de E75. SAM_9337 (Large)Een circus attractie, vakantiedorp en toeristisch evenement wat je gewoon even moet zien en dan weer snel vertrekken. Alles draait om Santa, die je hier ook kan bezoeken en even kan spreken. Wees niet bang, dat kost helemaal niets!

SAM_9338 (Large)SAM_9331 (Large)SAM_9348 (Large)Het is inmiddels al weer donderdag als we Santa vaarwel zeggen.

SAM_9375 (Large)De eerste plaats die we in Zweden bezoeken in Kalix. Dat moet een bijzonder mooie stad zijn volgens de reisgidsen. Waarschijnlijk kunnen wij niet zoeken. Een fraaie kerk met een mooi apart gebouwde klokken toren vinden we, maar voor de rest …. Niet echt iets bijzonders. Of hebben we al teveel gezien?
Vlakbij ligt een grote camping. Eerst wilden we blijven staan, maar we zijn toch maar zo’n 80 km doorgereden. Het ziet er gewoon niet zo gezellig uit.

Gammelstaden Kirkestad

Weer verder naar het zuiden. Gammelstaden is de bestemming.

SAM_9406 (Large)We parkeren op een fraaie parkeerplaats aan het begin van het dorp en de volgende dag bezoeken we het dorpje en het openluchtmuseum.

SAM_9439 (Large)Een dorp van allemaal oude, houten huisjes. Centraal staat er een mooi kerkgebouw en daar naar toe lopen er diverse smalle straatjes met daar langs allemaal kleine houten huizen. Er staan er totaal 408!! Als in een stervorm gebouwd, naar de kerk toe.

SAM_9438 (Large)SAM_9443 (Large)Kerkbezoekers konden er overnachten omdat de afstanden anders te groot waren. Het ziet er prachtig uit. Prima service dus. Omdat ook het weer goed is, erg leuk om een paar uur door heen te lopen. SAM_9471 (Large)Het dorpje staat op de wereld erfgoedlijst van Unesco. In het openluchtmuseum zie je de huizen en gebouwen die je in het gehele gebied Norr Botten tegenkomt.

SAM_9467 (Large)

Langs de Botnische Golf

Het is al duidelijk te zien dat we verder naar het zuiden rijden. Het blijft nog wel licht, maar de zon zie je niet echt meer. Waarschijnlijk nog wel als je langs een meer staat, maar in de heuvels is dat niet meer het geval. We rijden vandaag de 17 juli 2015, nog verder naar het zuiden langs de oostkust van Zweden, langs de Botnische Golf.
De verkeersdrukte neemt toe, er wordt ook veel aan de weg gewerkt en na een paar uurtjes toeren, landen we in een klein kustplaatsje boven Lulea, Ratan genaamd.

SAM_9482 (Large)SAM_9488 (Large)

Er kunnen vier campers staan, maar het is tegenwoordig alleen maar mogelijk om er één nacht te verblijven. Zaterdag rijden we waarschijnlijk naar de camping hier vlakbij.

Ratan is een klein plaatsje met een jachthaven. SAM_9487 (Large)Een leuk authentiek plaatsje, gezellige huisjes, kleine winkeltjes waar handwerk in verkocht wordt een restaurant enz. Buiten zijn er allerlei zitjes en activiteiten van mensen die met een bootje naar één van de vele eilandjes varen.

Zo ook een gezin met twee kleSAM_9485 (Large)ine kinderen. Een kinderwagen staat op een vlot en er zijn ook een paar zonnestoelen vastgemaakt.

Aan weerszijden van het vlot een paar kleine schroeven die het vlot voortbewogen en waarmee ze konden sturen. Een buitenboordmotor lag klaar voor noodgevallen. Het gezin was op reis, op een vlot, een echte onderneming. Er moeten toch niet te veel golven komen…

SAM_9484 (Large)Iedereen komt even langs, gaat wat drinken of de kinderen naar de speeltuin. Een familieplek bij uitstek. We hebben de volgende morgen de nabij gelegen camping bekeken, maar voor het weekend was dit niet zo geschikt. De voorzieningen waren echt onvoldoende. Dus gewoon verder naar het zuiden gereden via de E4. Rond een uur of elf begon het te regenen. Aan één gesloten viel het er met bakken uit. Onplezierig rijden, wat nog versterkt werd door de zeer krachtige wind die opstak. We moesten een klein frontje verwerken. Omdat we juist via de Höga Kusten reden, was dat wel jammer, want dit is een prachtig mooi berggebied. Nu reden we lekker hoog en zagen helemaal niets.

Stevig het stuurwiel vast blijven houden en je goed blijven concentreren. Dat was wel nodig. Net voor de hoogste hangbrug van Zweden was er toch een camper tegen de vangrail aan gekomen. De onderdelen lagen op onze rijhelft. De schade blijft daar hopelijk beperkt tot een zijkant die aardig is beschadigd en de schrik. Nog steviger dat stuur vasthouden. Het is niet zo ver meer.

Antjärn.

SAM_9514 (Large)Na Härnösand vinden we een kleine camping, waar we op wat steenslag vaste grond onder de banden vinden en een plekje kunnen bemachtigen. Het grasland is aardig verzadigd. Even daarna wordt het droog, maar later vallen er toch weer forse buien. De is eigenlijk de eerste dag in zes weken dat het langere tijd regent. Over de temperatuur hebben we niet te klagen, bijna 19 graden. Puffen hoor haha. We blijven hier voor het weekend en morgen gaan we de omgeving eens verkennen, te voet deze keer …

SAM_9512 (Large)

Tot een volgend  moment. Voorlopig zijn we weer “bij” met de verhalen. Ik hoop dat ze niet te lang zijn en voldoende afwisseling geven met wat foto’s. Morgen vertrekken we hier en gaan verder naar het zuiden.

Inmiddels gaat ook hier de zon weer rond half elf onder en komt die pas op net na 3 uur ’s nachts. Het wordt donker! De lichten op straat gaan weer aan. Wat zijn al weer ver naar het zuiden gereden. Dat merk je dan zo ineens. Voor de mensen die hier wonen en naar het zuiden van hun eigen land gaan met vakantie, is het net zover als voor ons thuis naar Spanje .. SeeYou.

Ljusdal
Na het vertrek uit Antjärn rijden we naar Ljusdal. Deze keer gaan we weer naar een camping. Het is geweldig fraai weer, niet warm, maar wel een lekker zonnetje.

SAM_9595 (Large)SAM_9606 (Large)We kunnen heerlijk buiten zitten en de zon zien ondergaan achter de bergen over het meer. Er is weinig bijzonders te vertellen. We zien vooral veel bos, meren, bos, glooiende wegen, meren en nog eens bos. SAM_9650 (Large)Omdat we nu van de noord-zuid hoofdweg af zijn, is het wel lekker om te rijden, maar het blijft oppassen voor wild. Maar na, aan één gesloten zo’n 2000 kilometer begint het wat saai te worden.

We zien geen wild, ander dan een vosje. De Älgjes zijn niet thuis, de rendieren hebben we inmiddels al ver achter ons gelaten. SAM_9634 (Large)We zien wel her en der wat reeën en wilde orchideeën

IKEA
Op speciaal verzoek van de baas moesten we in deze vakantie ook  een bezoek brengen aan het bekende Zweedse warenhuis. En … laten ze dat nu net hebben staan op een kleine loopafstand van onze volgende stopplaats in Borlange. We staan daar overigens op een speciaal voor camper aangelegde parkeerplaats bij een ander groot Zweeds warenhuis “Biltema”. Toeval? Dat bestaat toch niet? Bij Biltema verkopen ze echt alles. Wat groot, goede prijzen. Maar goed, het regent en Ikea is ook dichtbij, dus we komen de paar uurtjes wel door zo aan het eind van de middag. Die wens is ook ingewilligd…

SAM_9935 (Large)Inmiddels zijn we aardig “gaar”aan het worden van de eindeloze bos-wegen. Na zo’n 2000 kilometer b-m-b-m-b- besluiten we kust weer op te zoeken. We reizen naar Västervik, een toeristische plaats waar de gratis camperplaats tijdelijk is opgeheven maar er wel voor een alternatief is gezorgd. Betaald natuurlijk. Je staat gewoon met nog honderd andere camperaars op een groot, verhard, veld, langs de waterkant in een haven. SAM_9658 (Large)Verder zijn er meestal geen voorzieningen, maar die hebben wij ook niet nodig.

Vasterik.
Meestal ”één keer per week een camping om alles weer “op te lader en verversen” en verder zijn er geen voorzieningen nodig. De boodschappen doen we onderweg wel.

SAM_9677 (Large)Kalmar.
De dag er op rijden we naar Kalmar. Een grotere kustplaats en dus opzoek naar de haven. De gezochte plek was echter vol, er konden 8 wagens staan en dat is niet veel. De volgende plek was dichtbij, ook nabij de haven, maar die was ook vol, daar konden er wel 20 staan. Maar, daar naast was plaats genoeg. Je betaald als gewone parkeerder en dan sta je voor 5 kronen per uur, valt dat best wel mee. Zeker als je weet dat er alleen maar betaald moet worden van 09.000 – 15.00 uur. De rest is vrij. Op deze plek stonden ’s avonds ruim 50 wagens.

SAM_9754 (Large)Het was 10 minuten lopen naar de stad. Gezellig, veel houten huisjes, winkels, een fraaie kerk, voldoende terrasjes … meer hebben we toch niet nodig voor een paar uurtjes.

’s Avonds zijn we naar het kasteel gewandeld.

SAM_9793 (Large)
Een middeleeuws kasteel geheel gerestaureerd, het ziet er echt nog mooi uit. SAM_9823 (Large)SAM_9851 (Large)

Het komende weekend worden er een vestingspel georganiseerd in kleding van de 16e eeuw. Kan leuk zijn, maar inmiddels moeten we een klein beetje op de tijd gaan letten… we zijn dus al weg.

SAM_9902 (Large)Dansles in het park.

Glasriket.
Het eerste deel van onze route is hier bekend als de Glasriket. Een tocht waarbij de minstens 9 glasblazerijen/fabrieken kunnen worden bezocht.

SAM_9915 (Large)SAM_9918 (Large)

Als je geluk hebt, of dat zo plant, zijn er ook demonstraties. Wij hadden geluk. SAM_9922 (Large)Vrijdag rijden we verder door naar Tingsryd. We vinden daar een mooie natuurcamp, midden in een natuurgebied aan een groot meer. ’s Avonds wordt er een fooi opgehaald door de “campingbaas” en dat geld is bestemd voor de plaatselijke natuurvereniging. Nu is die fooi wel vastgesteld en toch al weer 20% duurder dan vorig jaar. We staan er erg rustig en met nog zo’n 5 – 6 andere campeerders. Dit soort plaatsen is ideaal.

Höör, Skanes Djurpark.
De volgende morgen gaan we opzoek naar een nieuwe camping. De zon staat deze morgen stralend aan de hemel. Maar inderdaad, dat is maar voor even. Om tien uur begint het te regenen, om elf uur te stortregenen en om twaalf uur, valt er geweldige bak met regen, precies op de plek waar wij rijden.

We komen uiteindelijk in Höör aan. Omdat het nog aardig regent gaan we zeker vandaag niet naar het dierenpark, waar we naast blijken te staan, het Skanes Djurpark. Misschien morgen. You never know..

Enkele lichteffecten van een spuitende fontein bij zonsondergang.

SAM_9706 (Large)SAM_9705 (Large)

In ga vandaag of morgen weer kijken of er internet gebruikt kan worden, kan dit ook weer geplaatst worden. Tot over een poosje.

Regen een wind worden getrotseerd. Een paar extra muggenbeten, stress want de accu is bijna leeg, in de kou gaan zitten bij een wifi-punt ….  Die combinatie is succesvol gebleken voor het uploaden van de laatste reisblog. Die zal iedereen wel ontvangen hebben, hoop ik.

IMGP3270 (Large)Inmiddels zijn we toe aan zo’n beetje het laatste verhaal. De tijd is snel gegaan. Als je terug kijkt is dat natuurlijk altijd zo, maar toch…
We zijn inmiddels vertrokken uit Höör met regen en weinig wind. Maar dat duurde maar even.

Vandaag willen we de Öresundbrug van Zweden naar Denemarken over rijden. Die  brug is best wel hoog en behoorlijk lang. reis_noorwegen_motor_64Voordat we de westkust naderden, nam de wind weer sterk toe en toen we brug passeerden was dat best “werken” en voorzichtig zijn. Achter mij zat een vrachtwagen te “duwen” die vond dat ik harder moest rijden. Maar 80 was me hard genoeg deze keer.

Bij de brugpijlers kreeg je forse rukwinden, maar alles is goed gegaan. Het blijft de verdere route sterk veranderlijk. Langs Kopenhagen is het druk, maar later wordt er ook veel aan de weg gewerkt. Vele tientallen kilometers wordt alles aangepast, naar 2×4 rijstroken. Bij Koge slaan wij af naar Odense en willen via Funen naar Jutland rijden. Omdat we er best wel zin in hebben passeren we nog een brugje, nu over de Grote Belt.

eae20Deze brug is ruim 4 kilometer lang en verheft zich 100 meter hoog boven het water. Met de nog steeds zeer harde wind en regen geen pretje. Maar ook deze overtocht is gelukkig goed gekomen.
Net voorbij Odense is onze stop voor de nacht gepland, in Magtebolle.
Dit werd zoeken en helaas zonder goed resultaat. We hebben een bordje gevonden, laag boven de grond van zeker 5×5 cm met een verwijzing naar rechts, een smal pad de boomgaard in. Omdat daar de takken van de bomen tot net boven de grond hingen, hebben we besloten te keren en onze weg te vervolgen. De goede ervaring in de Katrinegaard bij de start van de vakantie, werd ook vandaag ons eindpunt. Nog steeds regen en heel veel wind.

De volgende morgen was het, zullen we wel vertrekken of blijven we nog een dag hier. SAM_9935 (Large)Uiteindelijk toch vertrokken en omdat we een kustroute hadden gepland, was het oppassen.

De omgeving is mooi. Een glooiend landschap met allerlei gewassen, kronkelende wegen die overigens heel goed zijn te berijden.

Wel zie dat grote delen in het korenveld helemaal zijn plat gewaaid. Kan dat nog geoogst worden?

We passeren de Duits/Deense grens bij Tonder en rijden daarna naar Friedrichstadt. IMGP3552 (Large)Half de middag arriveren we daar en besluitende het stadje eerst maar te gaan bekijken. Deze plaats wordt het “Amsterdam van het noorden” genoemd. Veel huizen met trapgevels en grachten met echte rondvaartboten. We hebben de wandeling net droog kunnen volbrengen. De wind is nog steeds heftig.
Ook de volgende morgen was het twijfelen of we vanwege het slechte weer wel zouden vertrekken. Later zijn we gewoon weer op weg gegaan. Vandaag kwamen er nog onweersbuien bij. Reden om hier gewoon weg te gaan, naar het zuiden!SAM_9970 (Large)

SAM_9972 (Large)We rijden naar Gluckstadt, daar kan je de Elbe met een veerpont passeren. We wisten wel dat deze veerboot er was, maar hadden er nog nooit gebruik van gemaakt. De boten varen af en aan, zes totaal. Voor € 17,50 staan we aan de overkant. Via Hamburg rijden is ook niet alles met files en werkzaamheden. We wilden deze keer ook via Oost Friesland richting Groningen.

We hebben overnacht nabij een hotel Seeschlössen in Dreibergen. Uit informatie die ik in de app van camperplaatsen gelezen heb moet je daar ook met de camper kunnen overnachten. De vriendelijke meneer bij de receptie was hiervan niet op de hoogte. Natuurlijk mochten wij onze camper daar parkeren, dan zou hij wel een kamer reserveren.

SAM_9975 (Large)Omdat dat niet helemaal de bedoeling was, hebben we even verder gepraat en jawel hoor. Natuurlijk kan dat, een geringe vergoeding natuurlijk en voor nog 2 euro meer konden we ook nog gebruik maken van andere faciliteiten, waaronder de sauna. Wat moet je nog meer.

Heerlijk alleen op en grote parkeerplaats. Wij hebben erg rustig in ons campertje geslapen, we zijn er inmiddels wel aan gehecht natuurlijk.

De hele nacht regent het en daarbij waait het ook nog hard, maar niet meer zo extreem.IMGP3612 (Large)We rijden via allerlei leuke kleine Duitse plaatsjes naar de grens met Nederland om uiteindelijk in Bourtange aan te komen, waar we een leuke camping vinden. We zullen hier het weekend blijven, dan kunnen we wat acclimatiseren …
De beheerder vertelt ongevraagd hoe slecht het in het noorden is geweest. Een enorm diep lagedrukgebied boven Denemarken en de bijbehorende storm vanuit het noordwesten over het Noord Duitse en Deense land heeft geen wind opgeleverd in Nederland, maar wel enorm veel regen. Maar nu op onze camping hartelijk welkom en hopelijk wordt het weer nu beter!! Laten we het hopen.

Het natuurgeweld, de sterk afwijkende lage temperaturen hebben de gemoederen vaak bezig gehouden en niet alleen ons. Overal en iedereen heeft het er over hoe slecht het de afgelopen weken is geweest. De temperatuur klimt vandaag al op naar 15 graden en het weekend…. je wil het niet weten!!IMGP3618 (Large)

Bourtange.
Een klein vestingstadje. nagenoeg geheel gerestaureerd. Een aantal kleine musea waar je uitgebreid wordt geïnformeerd over hoe het leven zich voltrok in de tachtigjarige oorlog, maar ook in de 200 jaar daarna. IMGP3711 (Large)Instructief en prachtig om te lezen en zien. De grachtengordel is ook helemaal opgeknapt en in oorspronkelijke staat teruggebracht. De moeite waard om een dagje rond te lopen. Het is zeker niet groot, maar best leuk.
Gelukkig is het aardig weer geworden. Voor de zaterdag hebben we twee fietsen gehuurd. Prima fietsen, al hoewel er in mijn achterwiel een forse slag zat.IMGP3701 (Large)

En de zadels …. tja wat zal ik er van zeggen.. een regelrechte ramp.

IMGP3700 (Large)We hebben de noordelijke route gefietst, via Vlagtwedde, Winschoten naar Oudeschans en daarna langs de Duitse grens weer terug. Ik zit nu nog te wippen op m’n stoel nu ik dit zit te schrijven, maar ja. Het is weer de eerste fietsroute in acht weken. Je moet er iets voor over hebben. Morgen zal er weinig te schrijven zijn, want dan sluiten we de vakantie af op gepaste manier. We plannen niets, we zien wat er komt enz.IMGP3781 (Large)

Tja dat is het wel zo’n beetje
Na ruim 8 weken kunnen we zeggen dat we veel hebben gezien en beleefd. Mooi weer, slecht weer. Het was spannend om soms was het relaxed om te rijden. De wegen waren breed, de wegen waren smal. De dieselprijzen varieerden van € 1.09 tot € 1,65 per liter. SAM_9929 (Large)We hebben alle soorten brood gegeten, van zoet tot zuur en daar tussenin. Weinig tot geen alcohol gedronken haha. Overigens hebben ze in Zweden heerlijke appelcider van het merk Herrljunga met 0.2% alcohol vrij verkrijgbaar in de supermarkt voor slechts anderhalve euro!!. Dat is echt overheerlijk. En verder hebben we het gewoon uitstekend naar onze zin gehad. Ook al was het op de Noordkaap koud en guur, we kunnen afsluiten in Groningen en later weer thuis met boven de 25 graden.IMGP3750 (Large)

We zijn er bijna

We hebben ons echt geen dag verveeld. Volgend jaar gaan we hier niet naar toe, maar het blijven fantastische [vakantie] landen.

Hopelijk hebben jullie een beetje mee kunnen genieten van onze ervaringen. Hoe wij het ervaren hebben is denk wel duidelijk. Laat maar horen wat jullie daar van vonden.

SAM_9477 (Large)

Tot slot van deze mooie reis zal ik een aantal linken doorsturen die nog wat extra informatie geven van deze reis. Ook zijn een aantal foto pagina’s toegevoegd. Deze zijn te vinden vanuit het tabblad op het startscherm.


  • Het aquaduct in Haverud, Zweden. Een prachtig waterstaatkundig bouwwerk.
  • Een bezoek aan de Noordkaap is en blijft een bijzondere gebeurtenis, nog even kijken?
  • Met het thuisfront was afgesproken dat we een berichtje zouden geven als we daar zouden rondwandelen. En … dat is gelukt. Als je gebruik maakt van de zoekfunctie aan de rechterkant van de pagina, kan je kijken naar dat moment … op 8 juli 2015, tijdstip 11.30 uur. In Honningsvag was dat twee dagen eerder ook gelukt, op 6 juli 2015, 16.30 uur.
  • De route-informatie van de gehele reis is bijgehouden op een aparte pagina van Polarsteps.
  • Deze link geeft wat informatie over het zoeken naar de walvissen vanuit Andenes. Je moet dat natuurlijk zelf meemaken en een beetje afzien … dat hoort er gewoon bij.
  • Als radiozendamateur is tijdens de rit gps-informatie uitgezonden via andere amateurs naar een netwerk en gekoppeld aan het internet [APRS]. Via deze site is mijn mobiele station PA7J-9 te volgen.
  • Kirkenes, Dresden and Malta hebben één ding gemeenschappelijk. Ze zijn hevig gebombardeerd in de tweede wereld oorlog. Kirkenes had meer dan 300 bombardementen te verduren. Een grote schuilkelder is gebouwd en nu nog te bezichtigen. Het was een zeer strategische plaats in het Arctische gebied.
  • Onderweg hebben we ook nog een bezoek gebracht aan het ijshotel in Jukkasjärvi. In de winter ziet er daar anders uit dan toen wij deze plaats bezochten.
  • In Gallivare was het middsummer fest, waar we bezoek hebben gebracht. De gezichten komen me bekend voor … Informatie over de oorsprong van dit feest vind je terug op deze site.

Middernacht 8 op 9 juli 2015, Nordkapp

Resized_Website Scandinavie galey 155 Resized

Geniet er van en misschien wel tot een volgende keer. Groeten uit Hardinxveld.

code: 038-102-048-001-05

Advertenties