2016 Bodensee

In het voorgaande bericht is het reisdoel Hongarije vermeld. De ontvangen reacties geven aan dat Hongarije niet bij iedereen even bekend is. Sommigen zijn er nooit geweest en anderen hebben er nog heel weinig over gelezen. Dat is mooi, dan heb ik de gelegenheid er wat meer over te schrijven. Leuk!

Nog veel eerder is op deze reisblog geschreven over een rondgang van de Bodensee met de fiets. We dachten dat dit mooi te combineren is met de trip naar Hongarije.

We vertrekken op donderdag onderweg naar het zuiden. De eerste overnachting is gepland op een camperplaats in Ettlingen, net onder Karlsruhe. Er was een berg regen voorspelt dat uiteindelijk zou verdwijnen naar het zuiden van Duitsland. We reden letterlijk voor de bui uit en maakten die afstand naar bleek, alleen maar steeds groter. Zo snel kan een Ducatootje dus zijn …

webformat-sam_1645

Eénmaal aangekomen in Ettlingen hadden we een laatste plaatsje op de parkeerplaats kunnen bemachtigen Later bleek dat we op een “gewone”parkeerplaats stonden waar dus alleen personenauto’s mogen staan. Er is druk verkeer met de campers, je ziet ze bijna nog meer rijden dan caravans. Het valt natuurlijk ook op omdat je er zelf één rijdt, maar toch.

We bezoeken het drukke stadje wat een soort van historische binnenstad bleek te hebben. In het zonnetje konden we er nog even heerlijk van genieten.

In de nacht passeert “ons” front. Het is heerlijk slapen met het niet eentonige getik van de regendruppels op het dak. De volgende morgen besluiten we niet om via het Zwartewoud naar het zuiden te rijden. De wolken hangen nog laag en dan zie je de omgeving nog nauwelijks iets. We rijden verder via de autobahn.

We passeren op de A86 ergens halverwege het Zwartewoud een belangrijke Europese waterscheiding. Hier ligt de scheiding waar het water of naar het noorden afstroomt via de Neckar enz naar de Rijn en Noordzee of naar het zuiden toe afstroomt via de Donau, via een hele lange weg en veel landen, helemaal naar de Zwartezee.

Als we de Bodensee, het meer van Konstanz, naderen wordt het warmer en de zon gaat weer volop schijnen. De temperatuur loopt op tot 30 graden.Eerder had ik al een CP uitgezocht in Stetten. Dit is een klein plaatsje in de omgeving van Meersburg aan de noordkant van het meer. Het is een prachtige camperplaats, midden in de appelgaard van de eigenaar.

webformat-sam_1852We zijn vroeg aangekomen en dat is maar goed ook. We hebben één van de laatste staanplaatsen en de laatste elektrische aansluiting. Het lijkt wel of iedereen vakantie heeft. Het blijkt dit weekend een feestdag, Maria Hemelvaart te zijn. Ook maandag hebben veel Duitsers en Oostenrijkers een extra vrije dag en samen met de fraaie weersvooruitzichten een ideale gelegenheid om de Bodensee te bezoeken.

webformat-sam_1735De dagen er na hebben we drie grotere fietstochten gemaakt. Eén naar het oosten, naar omgeving Friedrichshafen, ééntje naar Überlingen in het westen en een rit naar Salem in het Noorden. Over het algemeen prima fietspaden of landwegen en soms een stukje doorgaande B-weg.

Dat laatste is natuurlijk minder plezierig en soms ook gevaarlijk. Het gaat super met de elektrische ondersteuning. Er zitten soms aardig venijnige klimmetjes in van wel 10 tot 15%. Meersburg is duidelijk de meest toeristische stad in het gebied met een zeer fraaie historische altstadt.

Het gehele weekend zien we verschillende zeppelins vliegen. Kolossaal, wat zijn die groot. Ook zien we enkele Dacota’s en verschillende dubbeldekkers en ander tuig vliegen. Leuk. Later blijkt het een speciaal vliegweekend te zijn ter nagedachtenis van meneer Ferdinand von Zeppelin.

s1490002Hij was een uitvinder en luchtvaartpionier en geboren in Konstanz. De naam van de eerste vliegende sigaar was Graf Zeppelin. Ferdinand patenteerde zijn “zwaarder dan lucht” vliegend tuig in 1895. De Duitse krijgsmacht kaapte zijn uitvinding en ge[mis]bruikte het vaartuig om de steden Luik, Londen en Antwerpen te bombarderen in de eerste wereldoorlog. Vanuit Friedrichshafen kan je nu nog dagelijks vluchten maken over het gehele Bodensee gebied. Er is zelfs een vast vluchtplan naar de verschillende plaatsen, Lindau, Mainau, Konstanz enz. Hier een strippenkaart voor lijkt me wel leuk. Wie gaat er mee?

De fietspaden langs het meer zijn leuk en goed aangegeven. Heel erg druk, maar de oorzaak lijkt wel duidelijk, zeker met het fraaie weer wat we hebben. Omdat we toch niet het gehele meer gaan rondfietsen [ruim 240 km] komen we later wel weer eens terug en besluiten we op dinsdag naar Oostenrijk te gaan.