2016 Tiszafured

De morgen begint de keer met regen en we lezen dat dit minimaal 24 uur blijft aanhouden.

s1650006We vinden na wat rondrijden de camping Dieter. Een leuke privé camping, met ook weer een verhaal over ontstaan en gebeurtenissen in de familie en de camping. We vinden een leuk plekje, verhard, plaats genoeg. En morgen is er hopelijk weer een dag en dan wat droger…
s1670001Volgens de eigenaresse is het dit jaar hier al erg nat geweest. Het gras is groen en de bladeren zitten nog volop aan de bomen en dat is “normaal” geheel anders.Zo zie je maar, elk gebied heeft zijn eigen verhaal qua weer en klimaat.

Dinsdag is alweer een mooie dag. Nog even wat gespetter, maar daarna wandelen we lekker naar het dorpje. Een echt centrum en een paar leuke kleine winkeltjes. De kerk is onlangs, voor de vierde keer in haar bestaan, grondig opgeknapt, De moeite waard om even van binnen te bekijken. De inrichting is net iets anders dan anders. Nu ik de tekst zitten te tikken realiseer ik me dat er dan wel een foto bij moet. Ik hoop het niet te vergeten.

Tijdens een korte omgang kom ik nog wat oud-collega’s tegen van het werk. Gelijk maar even de staat van onderhoud besproken van hun gemaal en goed geluisterd naar een aantal waardevolle adviezen van ze.

In de middag heb ik de fiets weer even uitgeprobeerd en de omgeving wat verkent.

De dagen er na fietsen we er samen rustig op los.

s1660021s1660017

De eerste 10 kilometer waren zenuwslopend. Langs de snelweg over de vier bruggen van het Tiszameer, Een afstand van 10 kilometer die je het liefst niet twee keer rijdt. We rijden via een dijk met een onverhard karrenspoor langs de oever van het meer en later langs de rivier. Ineens stopt het meer en onze dijk stopt er ook mee. We rijden verder over de landwegen en na een kilometer of dertig komen we weer bij de oever van de rivier. Ik heb ergens gelezen dat er nog een pontje vaart. Ik vraag wat na en het is natuurlijk hilarisch om in plat Hardinxvelds en Hongaars te communiceren en daarna tot de conclusie te komen dat we nog vijf kilometer moeten doorfietsen, wat afslaan en weer doorrijden en …. geloof hete of niet …een pontje.

Enkele omstanders waarschuwen de kapitein en stuurman en we krijgen daarna een VIP overtocht voor 400 forint/pp [€ 1.20]. Het pontje heeft een kleine benzinemotor wat een waterrad aandrijft. Gestuurd door een kabel komen we na tien minuten veilig aan de overkant. De pont gaat gelijk weer leeg terug.

s1660077

Aan de overkant komen we weer op een dijk, maar nu met een fraaie asfaltlaag er op. We fietsen de dijk ruim 25 kilometer uit en komen bijna op de camping uit. Het was een mooie fietsdag. Handig was geweest als we een goede kaart bij ons hadden, maar helaas het toeristenbureau heeft de gordijnen dicht getrokken. Het seizoen is over.

Ik vraag me overigens af hoelang het geleden is dat ze open waren. Volgens de campingbazin is dat de enige plaats waar zo’n kaart is te koop. Gelukkig had ik nog wel mijn gps, maar die gaf alleen aan waar we geweest waren en gaf geen informatie over wegen enz. De kaart die daar in zit, was niet goed genoeg om hier te gebruiken.

s1660004Inmiddels is het al weer vrijdag. We rijden nu langs het Tisza-To naar het zuiden. Weer langs de dijk van de rivier en het meer. Op sommige plaatsen is dat meer dan vijf kilometer breed. De Tisza is in januari 2000 getroffen door een enorme milieuramp in Roemenië. Toen in Baie Mare een groot stuw / opslag meer van een goudmijn doorbrak stroomde het afvalwater van de mijn met enorme hoeveelheden cyanide en andere stoffen naar de Tisza.

De Tisza is de een na grootste rivier van Hongarije. Enorme milieuramp met oa als gevolg een grote vissterfte in de rivier en het meer was het gevolg. We zien dat delen van het meer zijn gebaggerd. Mogelijk is het vervuilde bodemslib verwijderd. Waar naar toe is altijd weer de vraag. Als je weet dat de Tisza in de Donau uitkomt en dat deze nog door vijf landen stroomt om daarna in de Zwarte zee uit te komen en dat in die delta nog grote cyanide hoeveelheden werden waargenomen, geeft dat wel aan hoe omvangrijk die ramp in dit gebied wel is geweest. Er is door een onafhankelijke commissie vastgesteld dat het bedrijf niet schuldig is bevonden. Ze hebben correct gehandeld en aan de vergunningseisen voldaan.

Wij fietsen tot een plaatsje zo dertig km ten zuiden van Tiszafülda. Toen we daar aankwamen werden we door een bewoner aangesproken of we Duits spraken. Dat is bevestigd, helaas waren dat zo ongeveer zijn beste Duitse woorden. Toen ik ook nog de weg vroeg door het binnenland maakte hij duidelijk dat we achter hem aan moesten rijden. Hij weet een mooiere weg. Wij dus achter z’n autootje aan we komen aan op de dijk die net waren afgereden. Deze route was veel mooier, hier moet je heen. Zeer vriendelijk bedankt zijn we gewoon weer heerlijk over de dijk terug gefietst.
Common Kingfisher Alcedo atthis.jpgOnderweg hebben we nog wel een ijsvogel gespot die net een duik nam om een visje te versmaden. Prachtig vogeltje.

Omdat het leuk is en we al weer bijna Hongarije gaan verlaten hebben we in een prachtig restaurant Molnár heerlijk gegeten. Helaas weten ook de muggen wat lekker vlees is, dus werd Alie helemaal opgegeten. Mij prikken ze wel, maar de andere dag weet ik er niet meer van. Dat geldt voor haar niet.

Nog een paar foto’s van de lokale markthal, binnen en buiten in Tiszafüred. Veel groente en fruit wordt door de plaatselijke bevolking hier verkocht. Inderdaad de komkommer is niet recht maar krom. Er zitten soms wat plekjes op de tomaten en de op de paprika zit soms een vlekje. Nou en .. het smaakt uitstekend.

Jammer dat je hier ’s avonds niet buiten kan zitten, het is nog rond de 25 graden. Tegen dat het donker wordt vallen ze in grote hoeveelheden aan en dan is het echt niet leuk meer. Niemand zie je dan hier meer buiten zitten, staan of lopen. Morgen gaan we weer verder.

Wordt vervolgt, dan arriveren we weer in de buurt van de Donau.

Was ik toch vergeten nog even te melden dat we vanaf de camping Dieter een weggetje konden oversteken en gelijk in een thermaalbad konden gaan zwemmen! Dat ga ik even goed maken.

Na vier uur kan je daar tot ’s avonds acht uur voor 500 forint heerlijk ontspannen zwemmen. Druk is het niet. Ruimte genoeg.

sam_2334Eerst zag ik alleen een aantal buiten baden, maar later kwam ik ook het binnenbad tegen.

sam_2313

Een grote bak geel bruin water, van 20 x 15 meter. De water temperatuur is 38 graden. Oppassen met het in één keer doorgaan! De lucht was niet alles, maar ja, het ontspant wel in dit bad.

sam_2347

De overige baden waren 34, 28 en 24 graden Celsius. Het bad van 34 graden was voorzien van een sproeier en harde waterstraal, voor de massage…

Buiten stonden de pompen opgesteld die het water uit de bodem naar boven pompen. Elk uur komt er een mannetje die de afsluiters opent om de sproeier aan te zetten.

Gewoon nog een paar sfeer plaatjes om het compleet te maken.