2017 Normandië en Bretagne

Na een paar bijzonder mooie en warme dagen komen we weer in het normale weertype van april. Op basis van de voorspelling van vandaag besluiten we eens te gaan kijken hoe het in Bretagne is.

Screen Shot 04-11-17 at 11.52 AMBij het kijken naar een reisbestemming waren de voorspellingen in het oosten van Duitsland een beetje winters, met meerdere sneeuwdagen… voor de komende periode. Als we nu toch kunnen kiezen dan maar naar …

En daarbij komt het belangrijkste, we zijn in dit zuidelijke gebied nog niet echt geweest. Vaak rijden we er langs richting La Rochelle, Bordeau en verder.

Deze keer dus naar de zuidkust van Bretagne vanuit Carnac richting het westen. Hoever we komen en wat we hier zien en beleven? Dat kunnen jullie lezen in deze reisblog.

Bretagne sud - Golfe du Morbihan — Carte

Om er vast in te komen hieronder wat toeristische informatie van de omgeving Carnac:

Natuurlijk vindt je hier de beroemde megalieten die je het best in de lage ochtend- en avondzon kunt bewonderen.

Het toerisme begon zich in 1903 te ontwikkelen, toen Carnac-Plage gevormd is door een lagune, die later gedeeltelijk omgetoverd is tot een zouttuin. Les Salines, een veel door vogels bezochte plek.

Afbeeldingsresultaat voor obelixMaar liefst 3 000 menhirs staan hier tussen de heide in rijen van ongeveer 1 km. Dit is een van de meest opmerkelijke concentraties rechtop staande stenen in de wereld. De meest indrukwekkende rijen zijn die van Menec, Kerlescan en Kermario.

Naast hen bevindt zich de grafheuvel van Saint-Michel en de Reus uit Manio, een menhir met een hoogte van 6,50 m. Geloof maar niet dat Obélix er iets mee te maken heeft! De menhirs zijn 5 000 tot 3 000 jaar v.Chr. opgericht. Dus lang voor de Galliërs! Verschillende theorieën, tot aan de meest hilarische, trachten deze monumenten te verklaren.

Plannen zijn plannen en behoeven niet per se met de werkelijkheid in overeenstemming te zijn. Het gebeurd gewoon, het overkomt je. De oorzaak ligt in een probleem met de stroomvoorziening. Anders gezegd, de huishoudaccu in de camper is er mee gestopt. De afgelopen [ de eerste] nacht is de accuspanning snel terug gezakt van 13.8 V naar beneden de 11.7 V en dat schakelt het gehele systeem zich uit. Maar ook de koelkast, het licht, de kachel en ook de waterpomp doet het dan niet meer. Omdat ik thuis er al een niet zo best gevoel bij had, was de verrassing niet zo groot. cc34dbe7d9ba3417f2c4cf0d77d4b4e2
Lastig blijft het wel, want de auto moest nu draaien om water te kunnen tappen om koffie te zetten en dat is heeeel belangrijk. Kortom een verblijf op een camperplaats is dan nu bijna niet meer mogelijk. Reden om eens over zonnepanelen na te denken en thuis in ieder geval de accu vervangen. De komende periode zullen we maar op een camping verblijven. Gelukkig is er nog geen kortsluiting [hopen we] in de accu opgetreden anders is het over en uit en gelijk vervangen.

2017 -IMGP5129Omdat dit laatste nog niet helemaal duidelijk is, hebben we maar een camping opgezocht om e.e.a. na te kijken en de effecten af te wachten.

Op de eerste dag zijn we van thuis uit net na acht uur vertrokken. Nog net voor dat de schoolactiviteiten beginnen en je bijna niet meer de straat uit komt. Het verkeer op de weg richting Lille en later via Abbeville naar Rouen verloopt erg rustig. Na de middag wordt het vakantieverkeer drukker, met name campers. De eerst geplande stop was in de omgeving van Rouen, maar die plaats was nog gesloten, de tweede in de omgeving van Le Havre was vol. Niet zo verwonderlijk, want water en elektra is gratis en daar komen veel toeristen, lees Nederlanders op af.
De derde plaats stond helemaal vol met personenauto’s en de vierde was net omgebouwd tot oplaadplaats voor elektrische auto’s. De vijfde plek was eenzaam en verlaten. Een enorm grote parkeerplaats was leeg en dus voor ons een prima plek. De water en stroomvoorziening werkte wel niet meer, de straatlantaarns waren kapot, maar verder was het er heel erg rustig. Het was eigenlijk de parkeerplaats van de abdij de Valasse, tegenwoordig een centrum voor congressen en seminars.

2017 - S1890093Oorspronkelijk moet het hier mooi geweest zijn, maar het ziet er van dichtbij allemaal wat “verlopen” uit. Maar goed, we hebben er lekker geslapen en ’s morgens besloten dat we niet verder naar het zuiden gaan, maar lekker hier in de omgeving van de kust te gaan rondneuzen.

Omdat een bezoek aan Étretat op de terugreis was ingepland zijn we er maar gelijk naar toe gegaan. Het weer is prima. De zon kom zelfs door. Als eerste zijn we vandaag de krijtrotsen eens opgeklauterd. Voor mij een beste opgave, maar het is gelukt. De Franse naam voor deze kust is Côte d’ Albâtre, Gipskust.

Deze kuststrook met krijtrotsen is kenmerkend voor het deel tussen Le Havre en Le Treport.

Heel bekend is hier de Falaise d’Aval die in een boogvorm is uitgesleten. De schrijver Guy de Maupassant vergeleek deze rots met een olifant die zijn slurf in zee steekt.Je kan er natuurlijk van alles van maken, maar mooi is het wel.

Tot zover de belevingen van de eerste twee dagen. Nu maar eens kijken wat de komende periode gaat brengen. Voorlopig hebben we weer verlichting en water en zitten we weer warm.

IMG_20170412_154148We treffen het wel. Het is prachtig weer, veel zon, koud en nogal wat wind. Ideaal om de omgeving eens te bekijken van Étretat. Dat doen we bij voorkeur met de fiets. Als we wat rondrijden komen we al snel een mooi bordje “Véloroute du Littoral”. Bij navraag blijkt dat deze route gaat van Le Treport naar Le Havre, een route langs de kust en allerlei leuke oude plaatsjes. De route zijn uitstekend aangegeven en bijna overal rijdt je via binnenwegen. Een echt compliment voor deze routes, waar er overigens meerdere van zijn, zie webpagina.

De eerste route is naar Fécamp, de enige grotere plaats op de route. De benedictijnenabdij was ooit een belangrijk bedevaartsoord. Afbeeldingsresultaat voor benedictineInmiddels is deze abdij geheel gerestaureerd en ziet er mooi uit, als je van die stijl houd, erg druk, maar wel een eerbetoon aan Alexander Le Grand een wijnhandelaar ter plaatse. Die heeft een belangrijke herontdekking gedaan van een door monniken gedane uitvinding; een kruidenlikeur Benedictine. Het gebouw herbergt een grote distilleerderij en een exposé van de 27 kruiden en specerijen waarvan de drank is gemaakt. Je kan er ook proeven … Heuveltje op en heuveltje af, het is een prachtige tocht, die ik zonder e-ondersteuning niet eenvoudig zou hebben afgelegd.

Wandelen naar de Chapelle Nôtre-Dame de la Garde was ook een leuke trip, waar je van boven af een prachtig uitzicht hebt over de baai en de krijtrotsen hebt voor het dorpje Étretat.2017 - S1900082

Zo wisselen we wat af en de laatste fietstocht is richting Le Havre. Dit deel is nog heuvelachtiger met klimmetjes tot 15%. Geen kattenpis dus, wel erg mooi met prachtige uitzichten over de Atlantische Oceaan.

Het is enorm druk deze paasdagen. Alles is “complet”, parkeerplaatsen vol, camping en kamperplaatsen vol, alles vol … Duizenden toeristen, waarvan wij er ook twee zijn, overstromen het dorpje om van de olifant, het uitzicht en het weer te genieten en daarbij natuurlijk gebruik te maken van de vele terrasjes.

We zijn net op tijd hier voor de drukte aangekomen, het is deze week duidelijk een vakantieweek, waarbij er zeker niet alleen ouderen gebruik maken van campers. Wat we hier zien is 90% campers en een enkele caravan. Heel opvallend verschil ten opzichte van de voorgaande jaren. We zijn benieuwd hoe het de rest van het jaar gaat verlopen. Gaan we gewoon weer het binnenland in toch?

Het waren mooie dagen … dat was al eerder vastgelegd in deze blog. We zijn van plan naar Cayeux sur Mer te gaan, een plaats aan de monding van de Somme, ter hoogte van Abbeville. Een plaats met veel vogels, zeehonden en een prachtig strand en natuur. Ook een lekkere fietsomgeving.

2017 - S1940002Helaas mocht het ook deze keer niet zo zijn. Het Ducatootje wilde niet van zijn plaats toen we de camping in Étretat wilde verlaten. Helemaal dood. Dat is toch vreemd? Gebeld met de organisatie die hulp verleent bij pech. Eerder heb ik daar ook al eens gebruik van gemaakt en de ondersteuning, voor, tijdens en na de gebeurtenis is perfect!!. Dat mag ook wel eens gezegd worden.
Na een uurtje kwam er een monteur met een enorme startbooster, helaas zonder het gewenste resultaat. De baas gebeld.

2017 - S1930004Er komt een auto om jullie op te halen. Naar welke garage wil je. Het antwoord was helder, als het maar een Fiat garage was die goed en snel kon helpen. Uiteindelijk komt na de middag de afsleep wagen. Na aankomst wordt rond vijf uur de diagnose gesteld: Bizar!. Alles is oké, het moet gewoon werken, maar …. de wagen start niet. Startmotor is oké, de startaccu is oké, mogelijk een slechte massa? Ook verbeterd en oké. Geen zekeringen er uit. Helaas is Franse taal mij onvoldoende machtig zodat ik uit kan leggen dat een andere accu [de huishoudaccu] mogelijk defect is en er mogelijk daaruit probleem kunnen ontstaan. Omdat die accu onder de bijrijder stoel is ingebouwd en je dat niet eenvoudig kan meten is dat erg lastig te vertellen en uit te leggen. Uiteindelijk maar overnacht op het terrein van de garage, netjes achter het hek, met een prachtig uitzicht over het mooie landschap en ondergaande zon in de omgeving van Ypreville-Belville.

IMG_20170418_163553

Prima service en met een aansluiting op het lichtnet. Het wordt aangenaam warm in de Ducato. Buiten wordt het koud, ’s morgens vriest het, maar als de garagehouder deze morgen weer met zijn werk begint proberen we te starten. En …. hij doet het! De oorzaak is echter niet gevonden en dat geeft een minder goed gevoel.
De garagehouder, eigenaar is een vriendelijke man. Hij is zeer behulpzaam, is met alles tegelijk bezig, weet van alles te vertellen en werkt zeker van 8 tot 8 uur. Het is een komen en gaan van auto’s en iedereen zet die kris kras neer op het terrein zodat niemand er meer in of uit kan. Het is de enige garage in dit gebied waarin heel erg veel kleine dorpjes liggen verscholen in het landschap en er natuurlijk ook veel auto’s rondrijden. En ook dan blijft hij rustig. Wij moeten ons gewoon even aanpassen. In de garage staan er zeker tien oude carrosserieën van oude fiatauto’s. Als hij nog een keer tijd heeft gaat hij die opknappen … Zal zeker nog lang duren denk ik. De baas wordt geholpen door één monteur voor de snelle zaken zoals banden wisselen enz. Zijn vrouw doet de administratie en spreekt enkele woorden Engels en dan kan er al een heel gesprek worden gevoerd…
2017 - S1910058Na de start op de woensdagmorgen rijden we in één keer naar huis. De auto blijft draaien tijdens het eten en de koffie, want ja “je weet maar nooit”. Later bleek dat een goede keuze.

De donderdagmorgen was de afspraak met garage gepland voor de vervanging van de huishoudaccu. Bij vertrek deed de auto het perfect, zo zie je maar. Sta je weer voor schut… Nog even tanken onderweg, toch de motor even uitzetten tijdens het tanken en .. je raad het al. Hij deed niets meer. De pomp bij Dirk van der Broek geblokkeerd en maar verkeer regelend opgetreden. Na een korte periode kwam ook de “eigen” garagehouder mij helpen en met de booster was het snel gefikst. Bedankt, ook hier nette service.

IMG_20170420_114432Bij uitbouw bleek en controle bleek inderdaad de huishoudaccu de boosdoener. Hij lekte al, de wanden stonden bol en was inmiddels best wel gevaarlijk. Hij trok zoveel stroom door kortsluiting dat er onvoldoende vermogen meer beschikbaar was in de startaccu. Hoe dit kan snap ik echt niet, maar het blijft dus wel te gebeuren. Losgekoppeld startte het Ducatootje direct zonder problemen.

840060068Morgen wordt de AGM accu geleverd en hopen we nog een weekendje weg te gaan.

Alles benodigdheden zitten nog in de camper en zin hebben we ook nog. Tot dan?

O ja, wie was er ook al weer van de planning?

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.