2018 Normandië en Bretagne

Het is maandagmiddag als we thuis vertrekken naar de omgeving van Amiens. Een heerlijk rustige rit met alleen wat vertraging op de ring bij Antwerpen. We arriveren in het kleine plaatsje Conty [F] als de zon ondergaat, rond negen uur.

20180820_210521

De camperplaats is bijna vol. Zoveel campers hadden we de hele reis nog niet gezien. Er is op dit moment weinig “leven” meer in deze plaats. Gesloten, vervallen, te koop of te huur.

Op dinsdag rijden we naar Mortain op de grens Normandië met Bretagne. Het is een leuke oud Frans stadje wat we natuurlijk gaan bekijken.

Een toeristisch trekpleister in het stadje zijn de cascades, een grote en een  kleine. De camperplaats is eigenlijk gewoon de parkeerplaats in het stadje om daar een bezoek te brengen.

Het lijkt wel of we terug zijn in het Müllerthal 😁 De moeite waard om te bekijken. Elke keer weer een verrassing wat de dag brengt. Best wel leuk hoor dat “camperen”..

Woensdag rijden we weer binnendoor naar de zuidelijke kant van Bretagne. Onderweg komen we door plaatsen waar we zeker nog eens terug willen komen … Zoals bijvoorbeeld Figures. Zetten we op de lijst.

Screen Shot 09-12-18 at 11.08 AMAls we in het zuiden van Bretagne arriveren zoeken we een camperplaats op het schiereiland Quiberon, Bretons: Kiberen . Eerst passeren we Carnac om daarna aan te sluiten in de file. Er zijn blijkbaar meer mensen op het idee gekomen om hier naar toe te gaan.

Op het eiland rijden we via de westkust, de zogenaamde cote Sauvage en komen bij een grote camperplaats. Ondanks de drukte vinden we een leuk plek op 100 meter van zee.

IMG_1537Vandaag, 23 augustus, wordt het een eerste fietsdag, de eerste sinds lange tijd. We gaan naar Carnac en hopen daar enkele Menhirs te zien. We zien er eentje vlakbij de camperplaats van waar we vertrekken, die staat staat helemaal alleen, een beetje zielig.

Er ligt een mooi fietspad langs de rotskust om het hele eiland heen. De moeite waard, anders moet je langs de grotere weg rijden en die is erg druk. Als we uiteindelijk in Carnac komen is het wel even zoeken. Men schrijft hier op alle verkeers-, en richtingaanwijzers in de Bretonse taal. Ik wist niet dat ze ze hier een eigen taal hadden die ook officieel gebruikt wordt. Dat is even wennen, maar we komen toch op een plaats waar ze heel veel jaren geleden ruim 3.000 Menhirs hebben neergezet.

In mooie lange rijen. Het is niet duidelijk waarvoor ze ongeveer 4000 jaar voor Chr. zijn neergezet. Wellicht hadden ze een religieuze betekenis, maar mogelijk hadden ze ook een astronomische betekenis. Zowel de Kelten als de Romeinen en de Christenen hebben ze ieder voor hun eigen geloof gebruikt.

IMG_1500Nog even een opfrissing: een Menhir is één enkele, staande steen. Dolmen zijn twee staande stenen met een derde steen als dak er op. Een rij dolmen wordt een Allee couverte genoemd en een met steen en aarde bedekte dolmen is een grafheuvel en wordt een Tumulus genoemd. Na twee fietsdagen hebben we alle soorten gezien.

Op de terugweg neemt de wind toe. We krijgen wat spetters, maar verder blijft het gelukkig droog. Dat weer zijn we niet meer gewend sinds ruim twee maanden van droogte en warmte. Overigens waren het ook gelijk de laatste spetters.

Gisteren hebben we een prachtige zonsondergang gezien. De foto spreekt voor zich denk ik.

Morgen is het 24 augustus. Nog één fietsritje naar de zuidelijkste punt van het eiland om een bezoekje te brengen aan het vissersplaatsje Quiberon.

We hebben er zin in en vertrekken met het mooiste weer voor een rondje om de zuid. Quiberon is meer een toeristenplaats dan een vissersplaats. Als je via deze plaats naar de oostkant van het eiland gaat, kom je wel steeds meer zandstranden tegen en veel campings.

Zo te zien is er overal nog plaats genoeg, ondanks dat het druk is. Het zijn wel de laatste vakantieweken van met name voor de Fransen.

IMG_1709Een beetje slenteren, een beetje fietsen, wat eten, wat en drinken en voor je het weet is ook zo’n dag snel voorbij. We zijn nu zo’n beetje op elke plaats geweest van het eiland. De afsluiting is een cirkel van menhirs, deze staat ook ongeveer in het midden van het eiland, heel apart 😉

De volgende dag vertrekken we richting Abigny, een plaats in de omgeving van la Roche sur Yon. Ondanks dat de afstand niet zo groot is, heeft het best lang geduurd voordat we Vannes voorbij zijn gereden. Blijkbaar gaat iedereen de zelfde kant uit. Alles staat vol en alles staat stil.

IMG_1738In Aubigny staan we op een camping voor het weekend. Alles weer opladen, met name de accu’s voor de fietsen. Dat is zo’n beetje het enige wat we niet zelf kunnen als we geen 220 V hebben..
Door een ongelukkige manoeuvre heb ik een teen ernstig bezeerd. Ik kan je zeggen dat dit zeer onaangenaam is…

Kortom, het is nog maar de vraag hoe snel we deze plek kunnen verlaten, lopen is even niet mogelijk.