2019 Boekarest

Dat plannen niet altijd uitkomen weten we wel, maar deze keer heeft het toch wel een heel bijzondere oorzaak… Ik wil jullie mijn ervaring delen.

Al in het begin van dit jaar zijn er plannen gemaakt voor een reis naar de hoofdstad van Roemenië. Deze keer met vrienden en niet met de camper. Omdat deze reis niet zo lang kon duren is een strakke planning gemaakt voor vijf dagen. Lekker intensief, maar we hebben er enorm zin in.

De vluchten zijn geboekt via Vliegtickets.nl en de vliegmaatschappij is Ryanair. Alles is al vele maanden geleden afgestemd en vastgelegd, inclusief de hotelvoorziening, parkeren enz. Deze week is het zover. Alles is gereed en als laatste nog inchecken. Online inchecken kan 48 uur voorafgaand aan het vertrek. Zaterdagmorgen direct ingelogd, maandag gaan we vliegen. Zo gezegd zo gedaan. Dat wil zeggen, dat was het plan. Al tijdens het inchecken blijkt dat er iets niet klopt. Onze vlucht is namelijk afgelopen vrijdag al vertrokken..?. Verder is de retourvlucht van 25 oktober ’s avonds laat naar ’s morgens vroeg verschoven. Als je dit ziet op je incheckscherm, geloof je het niet. Zie ik het goed. Is dit onze vlucht? Heb ik iets gemist?

In het begin twijfel je of dit conform onze boekingsbevestiging is. Maar neen, daar stond het netjes op zoals afgesproken. Een eerste belletje naar Vliegtickets.nl levert geen nieuwe informatie op. De afspraken zijn helder. Wijzigingen zijn daar ook niet bekend. Maar toch, blijkt na verdere controle bij Vliegtickets.nl, dat er een nieuw vliegschema is opgesteld door Ryanair. Alleen zonder overleg. Er is op geen enkele wijze contact geweest, met geen enkel middel.

Langzamerhand wordt duidelijk dat dit een dramatisch gaat verlopen. Ryanair beloofd nog een nieuw vliegschema op te sturen. Dit schema waarop alternatieve worden geboden, is nooit aangekomen.. Er wordt alleen een schema verzonden waarop staat dat we al vertrokken hadden moeten zijn. Later wordt gezegd dat dit schema ook niet meer verzonden zal worden. Inmiddels weten hoe eenvoudig Ryanair telefonisch bereikbaar is. Niet dus. Via diverse nummers via Amsterdam naar Londen en later naar Vilnus, alleen zonder het gewenste resultaat.

Bij controle op de website van het vliegveld blijkt dat er vanaf zondag tot en met woensdag geen enkele vlucht meer is uitgevoerd door Ryanair naar Boekarest! Heel bijzonder.

Aan het eind van de zaterdag moet besloten worden onze vlucht te annuleren en een formeel verzoek in te dienen voor het terugbetalen van de vliegkosten. Deze bevestiging volgt later op de dag. Een alternatief wordt niet geboden en van excuses is al helemaal geen sprake.

Nu definitief is dat we geen bezoek aan Boekarest gaan brengen, worden de overige reserveringen ook geannuleerd. Met een toelichting, zelfs zonder kosten. Hulde aan Hotel the Ambassy Nord!!

Een triest eindresultaat van een zaterdag mailen, bellen en chatten is dat een volledige vakantie van vier personen door de neus is geboord. En dat is toch ongehoord.Bij AirHelp.com is de klacht direct aangemeld, behandeld en beoordeeld als haalbaar. Eerst maar even afwachten. Ik wordt voorzichtig. Als iemand een zelfde ervaring heeft gehad is het slim via deze site ook een claim in te dienen. Samen sterk geldt hierbij zeker.

Hilarisch is feit dat ik op zondag nog een mail krijg van Vliegtickets.nl waarop de vluchtinformatie staat zoals oorspronkelijk afgesproken. Ik moet niet vergeten in te checken… Tot slot zijn er toch een aantal foto’s bijgevoegd uit een reis naar Roemenië in 2013. Toch de zaak maar een beetje opfrissen… Tot een later moment.