2019 Door Frankrijk …🌍

Het is 3 april. Na wat heerlijke dagen met hogere temperaturen zijn we nu daadwerkelijk van huis vertrokken. We waren er aan toe al zeg ik het zelf. Net na de middag, als bij de school de ouders zijn vertrokken, rijden ook wij de straat uit. We worden uitgezwaaid alsof we maanden weg gaan .😄 Wel leuk natuurlijk !

Bij Antwerpen eerst de ring nemen. Dat kost een klein uurtje, maar uiteindelijk rijden wij dan tussen een grote, lange aaneengesloten stroom van vrachtauto’s, richting Lille.
Ook daar is het druk. Langzaamaan passeren we de stad en komen we op de weg naar Parijs. Onderweg krijgen we enkele stevige buien te verduren met sneeuw, hagel en regen. De temperatuur zakt van 11 naar minder dan 5 graden. Eerst de kachel maar op de waakvlam gezet om te voorkomen dat de vorstbeveiliging aan slaat. Dan zijn we al het schoone water kwijt en dat is minder fraai.
We waren net op tijd. Steeds komen er buien, prachtige exemplaren om te bekijken op een afstand, maar dan koelt het goed af. Vanaf Arras rijden we binnendoor over verschillende D -wegen. Van zowel Arras als Amiens hebben we het centrum van de stad kunnen aanschouwen. Dat is je “straf” als je de tolwegen wilt vermijden. Maar goed, geen probleem daarmee. Rond een uur of zeven stonden we op de camperplaats in Conty.

Een bekende, rustige plek. Lekker eten en straks de kachel weer aan. We verwachten een paar graden onder nul vannacht..
Eerst nog even de route voor morgen bekijken en dan sluiten we dag hier ook af.

Het is een glasheldere nacht. De sterren staan te flonkeren aan de hemel! De ochtend start met prachtig opkomende zon boven de camperplaats. De auto’s hebben bevroren ruiten en alles is wit. Het ziet er veelbelovend uit. De vogels roepen uit volle borst. De puttertjes zien er fraai mooi uit met hun felle kleuren. We moeten toch eens een goed Europees vogelboek aanschaffen. Na een eenvoudig ontbijt rijden we lekker vroeg weg vanaf de camperplaats. We komen in het dorp direct in een verkeersomleiding die ons ergens anders brengt dan waar wij naar toe willen. Maar niet getreurd, we hebben ons garminnetje nog. Die brengt ons niet binnendoor, maar binnen-binnendoor. Na twee uur hebben we een prachtig mooie omgeving gezien. De landerijen zijn nog wit van de vorst. De nevel stijgt op uit de dalen. Het is stil, slechts een enkele auto rijd onze route. Na ruim twee uur hebben we bijna zestig kilometer afgelegd. Niet echt iets om over naar huis te schrijven .. waarom ik het dan toch doe? Het is hier zo wonderschoon.

Maar helaas de wegen worden smaller en zijn niet meer zo geschikt voor ons Ducatootje. Dat moet anders, we zoeken een snellere route, maar nog wel binnendoor 😀 .

Natuurlijk komen we de (on)nodige wegomleggingen tegen. We zijn niet zwaarder dan 3,5 ton, maar wel breder dan 2,25 m. en dat betekent omrijden via Orleans. Uiteindelijk komen we aan in Tours dat was de bedoeling, daar gaat de route verder naar het zuiden. Deze dag eindigt rond zes uur op een camperplaats in Ste. Mauraine.

Vannacht weer een grandioos heldere hemel, maar deze keer geen vorst meer. Het is opnieuw nog erg rustig op de weg als we naar Portiers en later naar Angelome tuffen. De tolwegen kunnen we nog links laten liggen. Dat betekent natuurlijk wel dat ik dwars door alle plaatsen heen rijd en daarbij een schier eindeloze hoeveelheid aan rotondes moet “nemen”. Daar krijg je wel spierballen van ..🏋️.

Na ruim 350 km komt La Sauvetat du Dropt in zicht. Even afwachten of in dit dorp plaats is voor ons. Er is een camperplaats, waar vier wagens kunnen staan. En waarempel, het is helemaal leeg en superleuk gelegen langs een riviertje. Een winkeltje in het dorp is ook aanwezig dus dat wordt morgen een lekker stokbroodje ..
Nu eerst een wandeling om de benen te strekken.

De brug over het riviertje wordt gerestaureerd. In de avonduren is het mooi verlicht.

Morgen is het laatste deel gepland door Frankrijk en rijden wij naar Vieux-Boucau-les Bains, net boven Cap Breton, daar blijven we een paar nachtjes. Op deze plaats is goed te zien wat wandelende duinen zijn.

Deze nacht begint het te regenen dat het giet voor het eerst sinds lange tijd. Eerst vallen de regendruppels direct op het dak, dan vallen ze uit de bomen en tot slot vallen ze vanaf de fietsendrager op de bumper. Alles tikt, onregelmatig en hard een heerlijk ritme om te slapen. De volgende morgen is het nog steeds slecht en pas veel later wordt het droog. Dan zijn we bijna bij de kust. Heel mooi.

Aangekomen op de camping blijkt die redelijk bezet te zijn. We gaan eerst via de eerder genoemde duinen naar het strand. De duinen zijn nog niet weggelopen, maar veranderen steeds. Een prachtig gezicht. Bij het strand aangekomen blijkt de zee onstuimig en er zijn hoge golven. Prachtig om te zien, zeker nu de zon ook goed doorkomt.

Later kunnen we weer buiten koken en buiten eten, voor het eerst dit jaar. Super.

Ja inderdaad. Er is altijd een “maar”. Maar het mooie zonnige weertje heeft niet zo lang geduurd. In de nacht gaat het opnieuw regenen. Met een stevige wind gaan we de zondag in. Toch komt de zon rond het middaguur weer terug en kunnen we buiten relaxen 👓. Aan het strand is het mooi, nog steeds hoge golven en vandaag is het een beste dag geweest voor de surfers. Rond een uur of negen gaat de zon onder en is het tijd om naar binnen te gaan. Het wordt snel koud. Morgen gaan we verder naar Spanje.

Tot slot. Zodra er weer gelegenheid is om foto’s van de camera te synchroniseren, zal ik ze er bij zetten in de blog. Jullie krijgen daar wel een berichtje van.